Suomalaiset ovat rynnineet Twitteriin - 500 000 meni jo rikki

Suomalaiset ovat innostuneet Twitterin käytöstä. Kun vielä viime vuoden alussa käyttäjiä oli alle 300 000, nyt heitä on jo yli puoli miljoonaa. Samaan aikaan nuoret hakeutuvat pienempiin sosiaalisen median palveluihin, joita on helppo käyttää kännykällä.

Kotimaa
Twitterin logo tietokoneen ruudulla.
Leon Neal / AFP

Vaikka Facebook on edelleen ylivoimaisesti suosituin sosiaalisen median palvelu, Twitteriin on rekisteröitynyt entistä useampi suomalainen.

Vielä viime vuoden alussa suomalaisia Twitter-tilejä oli alle 300 000. Tuoreimman arvion mukaan suomalaisia käyttäjätunnuksia on Twitterissä nyt yli 516 000. Tämä käy ilmi sosiaalisen median asiantuntijan Harto Pöngän hiljattain julkaisemasta sosiaalisen median katsauksesta (siirryt toiseen palveluun). Luku perustuu Toni Nummelan (siirryt toiseen palveluun) tekemään arvioon suomalaisista Twitter-käyttäjistä.

Pönkä kertoo, että suomalaisia käyttäjiä on tullut valtavasti lisää, mutta aktiivisten käyttäjien määrä ei ole juuri kasvanut.

- Moni uusi käyttäjä on rekisteröitynyt, mutta viikottaisten käyttäjien määrä on vaihdellut 19 000 - 33 000 välillä. Se on ihan viikosta kiinni. Twitter vaatii kymmeniä seurattavia, että sillä on jotain uutta annettavaa käyttäjälle. Kynnys uudelle käyttäjälle on korkea, sanoo Pönkä.

It-päällikkö Toni Nummelan koodaaman Twitter-laskurin (siirryt toiseen palveluun) mukaan helmikuun toiselta viikolta syyskuun toiselle viikolle Suomessa on ollut aktiivisia tviittaajia yli 116 000. Päivässä tviittaajia on noin 10 000. Suomeksi tviittaavilla on keskimäärin 70 seuraajaa ja 283 tviittiä.

Tviittaamisella tarkoitetaan lyhyiden, 140 merkkien pitkien viestin kirjoittamista ja lähettämisestä palvelun viestivirtaan. Twitterissä kuka tahansa voi seurata ketä tahansa. Toisen käyttäjän tviittaamista voi seurata, vaikka hän ei seuraisikaan sinua.

Myös Yleisradiolla on useita käyttäjätilejä Twitterissä. Yle Uutisten Twitter-tili löytyy osoitteesta twitter.com/yleuutiset (siirryt toiseen palveluun) ja Yle Urheilun osoittesta twitter.com/yleurheilu (siirryt toiseen palveluun).

Nuoret hakevat jo uusia palveluja

Twitterin kasvusta huolimatta Facebook on edelleen ylivoimaisesti suosituin sosiaalisen median palvelu.

Suomalaisia aktiivisia, yli 13-vuotiaita käyttäjiä on Facebookissa noin 2,1 miljoonaa. 13-64-vuotiaista suomalaisista Facebookissa on reilusti yli puolet.

Alle 13-vuotiaat eivät Facebookin käyttöehtojen mukaan saa käyttää palvelua. Kymmeniä tuhansia on kuitenkin kirjautunut Facebookiin "13-vuotiaana", joten todellisuus voi olla toinen.

Suurin ikäluokka on 21-vuotiaat, mutta viime vuosina naamakirja on keski-ikäistynyt: suurin kasvu on tapahtunut 40-64 -vuotiaiden kohdalla. Naisia käyttäjistä on hieman yli puolet ja miehiä muutama prosenttiyksikkö vähemmän.

Pönkä arvioi, että Facebook on levinnyt viime vuosina kaiken ikäisille, mutta nuoret hakevat jo uusia, pienempiä palveluja. Nuoret käyttävät Facebookia paljon yksityisviestien lähettämiseen.

- Somen käyttö on arkipäiväistynyt ja monipuolistunut sekä mobiilistunut, arvioi Pönkä.