1. yle.fi
  2. Uutiset

Asiantuntijat haluaisivat myöhentää kouluikää Britanniassa - mallia otetaan Suomesta

Lähes 130 nimekästä asiantuntijaa ajaa myöhempää oppivelvollisuusikää Englannissa. Julkisessa kannanotossa he katsovat, että skandinaavisen mallin mukaisesti kuusi–seitsenvuotiaina koulunsa aloittavat "saavuttavat johdonmukaisesti paremmat oppimistulokset sekä korkeamman hyvinvoinnin tason".

Ulkomaat
Koululainen tekee matematiikan tehtäviä.
Yle

Britanniassa kiistellään lasten koulunaloitusiästä. Iso joukko nimekkäitä asiantuntijoita on allekirjoittanut julkisen kirjeen, jossa vaaditaan koulun alkamista vasta kuusi- tai seitsenvuotiaana. Asiantuntijoiden mukaan varhaisempi koulunkäynti aiheuttaa "syviä vaurioita" lapsille. Kouluiän myöhentämistä ajavat ottavat mallia Suomesta, jossa myöhempi koulunaloitusikä parantaa oppimistuloksia.

Lähes 130 akateemikkoa, opettajaa, tutkijaa ja hyväntekeväisyysjärjestöjen johtajaa on allekirjoittanut The Telegraph -sanomalehdelle lähettämänsä kirjeen, jossa vaaditaan Britannian koulujärjestelmän perusteellista uudelleenpohdintaa. Oppivelvollisuus alkaa Englannissa viisivuotiaana, mutta valtaosa lapsista aloittaa esikoulun jo neli- tai jopa kolmevuotiaina.

Asiantuntijoiden mukaan Britannian nykyinen järjestelmä vie lapsilta mahdollisuuden leikkiä ja asettaa liian paljon painoarvoa kouluvalmiuteen vapaan kehittymisen sijaan. Myöhempi ikä antaisi lapsille enemmän aikaa kehittyä. Lisäksi nyt pohdinnassa olevat uudistukset kiristävät vaatimuksia entisestään - muun muassa kaikille viisivuotiaille suunnitellaan kouluvalmiutta testaavia kokeita.

"Elintärkeä mahdollisuus olla lapsi"

Kirjeen on allekirjoittanut muiden muassa London School of Economicsin hyvinvointiohjelman johtaja, paroni Richard Layard, Cambridgen yliopiston kasvatuspsykologian professori David Whitebread sekä entinen Englannin lapsiasiavaltuutettu, emeritusprofessori Al Aynsley-Green.

- Jos katsotaan maita kuten Suomi, lapset eivät aloita virallista, täysimittaista koulutusta ennen kuin he ovat seitsemän. Nuo lisävuodet, mielestäni, tarjoavat lapsille elintärkeän mahdollisuuden olla lapsia, silloin kun sitä tukee hyvin koulututettu ja hyvin palkattu opetushenkilökunta, sanoi Aynsley-Green.

Kirjeen mukaan skandinaavisen mallin mukaisesti kuusi–seitsenvuotiaina koulunsa aloittavat "saavuttavat johdonmukaisesti paremmat oppimistulokset sekä korkeamman hyvinvoinnin tason".

- Jatkuva keskittyminen virallisen opetuksen varhaiseen alkamiseen aiheuttaa todennäköisesti syviä vaurioita lasten minäkuvaan sekä kokonaisten sukupolvien oppimiskykyyn, kirjeessä sanotaan.

Britannian opetusministeriö ei kuitenkaan ole vakuuttunut asiasta.

- Tarvitsemme järjestelmän, jossa tähdätään oppilaiden kykyyn ratkaista matemaattisia ongelmia tai olla runoilija tai insinööri – järjestelmän, joka on vapautettu huijari-populaaripsykologiaa 'minäkuvasta' määkyvien otteesta. Se on vain tekosyy sille, että lapsiparkoja ei opeteta laskemaan, sanoi opetusministeri Michael Goven tiedottaja.

Lue seuraavaksi