Muisteja on nostalginen aikamatka

Muisteja – pieni elokuva 1950-luvun Oulusta, kuten tämän Peter von Baghin uuden dokumentin koko nimi kuuluu, on kuvaus ohjaajan kotikaupungista. Muisteja on kertomus paitsi Oulusta niin myös eräästä aikakaudesta.

kulttuuri
Tähtiä.

Oulun ohella elokuva kertoo myös jotakin sen tekijästä, onhan hän yksi elokuvan kuvaaman aikakauden kokijoista.Muistejaon väistämättömän nostalginen aikamatka halki historian ja samalla pikaluotaus tekijänsä taustoihin.

Muisteja on tekijänsä näköinen elokuva. Se ei tyydy kuvaamaan vain ohjaajan lapsuuden kotikaupunkia, vaan sen oheistuotteena käydään läpi myös aikakauden kulttuurisia murroksia. Tämä tapahtuu von Baghin aiemmista dokumenteista tutulla metodilla. Erilaisia arkistoja on jälleen pengottu ahkerasti, kulttuuri, yhteiskunnallinen kehitys ja arki sulautuvat kokonaisuudeksi, jota kertojanääni ja runsaat anekdootit ruokkivat. Joku on jo ehtinyt tuomaan julki, että kyseessä on hyvinkin luultavasti tekijänsä henkilökohtaisin elokuva. Muisteja on nimittäin matka myös von Baghin mieleen.

Von Bagh on aina puhunut lapsuuden tärkeydestä. Muisteja paljastaa, että lapsuuden kokemukset ovat monien hänen omien dokumenttiensa taustalla. Pentti Haanpään tuotantoon hän kertoo tutustuneensa koulun äidinkielen tunneilla. Sekä Olavi Virran että Tapio Rautavaaran von Bagh taas paljastaa kohdanneensa nuoruutensa Oulussa.

Katsojalla ei elokuvaa katsoessa todellakaan tarvitse olla suhdetta Ouluun. Oulu on elokuvassa paljolti kuin Suomi pienoiskoossa. Ajat muuttuvat ja niin tekee Oulun kaupunki kuin koko Suomi. Mukana on tietenkin myös Nokia ja sen merkitys. Vain viimeisin käänne tuossa tarussa jää elokuvasta puuttumaan.

Oliko kaikki sitten ennen paremmin, kuten von Bagh tässä nostalgisesti sävytetyssä, moneen suuntaan avautuvassa muistelussa antaa ymmärtää, on varmasti kiinni kunkin katselijan omasta näkökulmasta.