VR:n monopolia rautateillä puretaan pienin paloin

VR:n monopoli murtuu palasen, mikäli liikenneministeriön valmistelema uusi yhdysliikennesopimus hyväksytään. VR on saanut tähän saakka hoitaa yksinoikeudella Suomen ja Venäjän välisen ns. yhdysliikenteen, mutta uuden sopimuksen myötä sitä saa hoitaa kuka vain, kunhan luvat ovat kunnossa.

Kotimaa
Viinikan ratapiha
Antti Eintola / Yle

Tavaraliikenteen kilpailun vapauttaminen on ollut pelkkää sanahelinää, kun kilpailua ei käytännössä ole päässyt syntymään. Tilanne saattaa muuttua uuden yhdysliikennesopimuksen myötä. Yle Uutisten tietojen mukaan sopimus on tarkoitus allekirjoittaa presidentti Sauli Niinistön Venäjän vierailulla syyskuun lopulla, mikäli eduskunta sen hyväksyy.

Venäjän rajan yli kulkee tavaraliikennettä kiskoilla molempiin suuntiin - pääosin puuta, mutta myös kemianteollisuuden tuotteita ja rikastetta. Venäjältä tulevat junat pysäytetään rajalla paitsi rajamuodollisuuksien vuoksi myös siksi, että veturi vaihdetaan venäläisestä suomalaiseksi. Juna jatkaa sitten VR:n kaluston ja henkilökunnan vetämänä määränpäähänsä.

Kyse on VR:lle erittäin merkittävästä liiketoiminnasta. Tuonti-, vienti-, ja transitoliikenne tuottaa noin kolmanneksen tavaraliikenteen tuloista.

"Tervetullut ja hyvä asia"

Uusi yhdysliikennesopimus on siis huono uutinen VR:lle, mutta hyvä uutinen paitsi suomalaiselle teollisuudelle, joka toivoo rahtihintojen kilpailun myötä alenevan, myös alalle aikoville uusille toimijoille kuten Proxin Trainille.

- Venäjän yhdysliikenteen avaaminen kilpailulle on hyvä, ja tervetullut asia. Tällainen yksinoikeudella suojattu alue on ollut oikeastaan kauneusvirhe Suomen muuten hyvässä rautatielainsäädännössä, muotoilee toimitusjohtaja Kimmo Rahkamo Proxion Trainista.

Rahkamon yritys on jo pitkään yrittänyt saada liiketoimintansa pyörimään kiskojen päällä, mutta kaluston puute on edelleen esteenä. Rahkamo on kuitenkin toiveikas sen löytymisen suhteen.

- Me ollaan erittäin toiveikkaita että kalustoratkaisu saadaan tehtyä, mutta se koska ja kenen kanssa on vielä auki.

VR uskoo kilpailun alkavan

Tulokkaita VR:ltä vapautuville apajille ei siis ainakaan vielä ole. VR arvioi niitä kuitenkin ilmaantuvan ja varautuu tulevaisuuteen tehostamistoimilla, sanoo Venäjän liikenteen divisioonajohtaja Päivi Minkkinen.

- Tehostaminen tarkoittaa, että kehitetään uutta teknologiaa, radio-ohjausta, pyritään kasvattamaan junakokoa, minimoimaan vaihtotöitä eli kaikkia mahdollisia toimintatapoja tarkastellaan, että löydetään lisää tehoja.

Venäjän ja Suomen välinen junaliikenne voi vapautua kilpailulle aikaisintaan vuonna 2015 arvioidaan Liikenneministeriöstä.