Autoharrastaja kiinnostui vanhan Chevrolet'n seikkailuista toisessa maailmansodassa

Siilinjärveläinen autoharrastaja Martti Pyykkönen innostui, kun hänen paloautona hankkimansa vanha Chevrolet osoittautuikin Norjasta tulleeksi kuorma-autoksi. Nyt hän selvittää, onko autolla ollut osuutta operaatioon, jossa Norjan kultavarastoja kuljetettiin pois saksalaismiehittäjien käsistä.

liikenne
Museoauto.
Juha Vauhkonen selvittää Martti Pyykkösen kanssa, mihin seikkailuihin vanha Chevrolet on joutunut.

Siilinjärveläinen autoharrastaja Martti Pyykkönen luuli jo kertaalleen joutuneensa puijatuksi ostettuaan paikalliselle autoseuralle vuoden 1936 Chevrolet'n.

Myyjän tarinan perusteella ajoneuvo oli tuotu paloautoksi talvisodan pommituksista kärsineeseen Helsinkiin. Myöhemmin myyjä kuitenkin tuli kertomaan, että hän oli kaupitellut autoa väärien tietojen pohjalta. Myyjä oli vasta kauan kaupanteon jälkeen saanut tietää paikalliselta palopäälliköltä, että paloautona myyty ajoneuvo olikin ollut alkujaan tavallinen kuorma-auto.

Kun selvisi, että auto oli alkujaan vain tavallinen kuorma-auto, innostus loppui siihen.

Martti Pyykkönen

Norjassa valmistettu auto oli tuotu vuonna 1940 Kotkaan ja Pyykkösen tietojen mukaan sitä onkin alkuperämaansa perusteella nimitetty Suomessa "Norgeksi". Ei tiedetä, mitä autolle tapahtui sodan aikana, mutta vuonna 1946 se päätyi Kouvolan vapaapalokunnan omistukseen. VPK remontoi vanhasta kuorma-autosta paloauton.

- Me olimme (Suomen Ajoneuvohistoriallisen Keskusliiton) Savon Kerhossa korjanneet sitä kymmenen vuotta, mutta kun selvisi, että auto oli alkujaan vain tavallinen kuorma-auto, innostus loppui siihen, Martti Pyykkönen nauraa.

Televisiodokumentti toi odottamattoman käänteen

Letukka oli ehtinyt olla Kuopiossa melkein neljännesvuosisadan, ennen kuin Pyykkönen innostui uudelleen selvittelemään auton hämärän peitossa olevia vaiheita. Hän näki Norjan vaiheista toisessa maailmansodassa kertovan historiadokumentin televisiosta. Siinä samanlaista, vastaavilla renkailla ja muulla varustuksella olevaa Chevrolet'ta käytettiin Norjan kultavarojen kuljettamiseen pois saksalaismiehittäjien käsistä.

- Eihän tämä kaikki ole faktaa, mutta kaikki viittaa siihen, että tämä voi vaikka olla samoja autoja. Autot olivat renkaita myöten samanlaisia, Martti Pyykkönen innostuu.

Norjan kultavaroja kuljetettiin pois natsien ulottuvilta junalla ja osin yksityisiltä ihmisiltä saaduilla kuorma-autoilla. Sen jälkeen kulta lastattiin laivaan ja toimitettiin turvaan Isoon-Britanniaan. Samassa operaatiossa pelastettiin myös Norjan kuningasperhe. Pyykkönen kertoo yrittävänsä nyt löytää muiden alueen autoharrastajien kanssa varmuutta siihen, missä käytössä Letukka on Norjassa ollut.

- Salapoliisityö jatkuu, Pyykkönen sanoo.

Sittemmin Pyykkönen on kumppaneineen remontoinut vanhasta Letukasta seka-auton, eli linja-auton ja kuorma-auton välimuodon. Niitä ovat tarvinneet autoharrastajan kertoman mukaan muun muassa kauppiaat, jotka ovat vieneet isoille savotoille niin matkustajia kuin tavaroitakin.

- Itsekin menin tällaisella Kajaanista koulusta äidin kotiin aina, kun kesäloma alkoi. Istuin kuljettajan vieressä ja siitä oli hyvä seurata mittaria. Nopeus ei noussut koskaan yli viidestäkympistä ja se minua harmitti kun koskaan eivät ajaneet kovempaa, hän nauraa.

Ruumiiden auraamisesta pellon auraukseen

Sota-aikana Suomessa oli Chevrolet-kuorma-autoja enemmänkin, ja myös Pyykkösen omistuksessa on ollut muita maailmanhistorian vaiheisiin osallistuneita autoja. Hänellä on toinen tarina kerrottavanaan vuotta uudemmasta Chevrolet'stä: vuoden '37 autosta, jolla olitalvisodassa karmiva tehtävä.

Ei ole kauaa kun televisiossa veteraani ihmetteli, että miksi vainajat olivat aina kahta puolta tietä.

Martti Pyykkönen

- Auto oli sellainen, jolla talvisodassa Raatteen tien taistelussa aurattiin vainajat tien kahta puolta. Ei ole kauaa kun televisiossa veteraani ihmetteli, että miksi vainajat olivat aina kahta puolta tietä. Ne oli tällä autolla aurattu, Pyykkönen väittää.

Hän on kuullut hurjan tarinan sotkamolaiselta Aimo Korhoselta, joka johti autokolonnaa, johon Chevrolet kuului. Tarinan mukaan auton kuljettaja Kasperi Kyllönen sai tehtäväksi aurata kuolleet sotilaat pois tieltä, mutta kuljettaja kieltäytyi uskonnollisuuteensa vedoten.

- Aimo Korhonen sanoi, että minäpä uskallan ja hyppäsi rattiin, kertoo Pyykkönen.

Myöhemmin sama auto osallistui evakkoajoihin Sortavalassa vuonna 1944. Martti Pyykkösen omistukseen Chevrolet päätyi, kun hän bussimatkansa varrella näki sen erään talon pihassa Kainuussa. Tuossa vaiheessa Letukasta oli tehty traktori, mutta sen ovessa luki edelleen sodanaikaisen kuljettajansa nimi. Myöhemmin Pyykkönen on myynyt auton eteenpäin, eikä hänellä ole tietoa sen uusimmista vaiheista.