10-vuotias ruotsalainen kyseenalaisti sukupuolijaottelun – ja vaatejätti vastasi

Ruotsalaistyttö esitti vaatejätti H&M:lle häntä askaruttaneen kysymyksen: miksi myymälöissä lastenvaatteet on jaettu tyttöjen ja poikien osastoihin?

Ulkomaat
Hennes and Mauritziin kyltti vaateliikkeen oven yläpuolella.
Peter Klaunzer / EPA

Kymmenvuotias ruotsalainen Uma Lindström pitää videopeleistä ja halusi itselleen Super Mario -aiheisen paidan (siirryt toiseen palveluun). Sellainen löytyikin vaatejätti H&M:n valikoimasta ja lapsi oli iloinen.

Riemua hillitsi kuitenkin se, että tyttö joutui ostamaan unelmapaitansa poikien osastolta. Asia jäi askarruttamaan Lindströmiä, joka päätti ottaa asiasta selvää. Hän kirjoitti kirjeen (siirryt toiseen palveluun) ruotsalaiselle vaateketjulle.

– Miksi jaatte vaatteet poikien ja tyttöjen osastoihin? Lindström kysyi kirjeessään.

– Ymmärrän, että miesten ja naisten vaatteet jaetaan eri osastoille, mutta että sama tehdään lasten vaatteissa, ihan oikeasti!

Uma Lindstömin äiti laittoi kirjeen perheen blogisivuille syyskuun alussa, josta se on käyty lukemassa yli 90 000 kertaa. Uma Lindström on myös saanut H&M:ltä kaksi vastausta, joista toinen oli valitettavasti huijarin kirjoittama.

Aidossa vastauksessaan (siirryt toiseen palveluun) Lindströmille H&M kertoi, että vaateketjun valikoimien jaottelu määräytyy sen mukaan, mikä miellyttää asiakkaiden enemmistöä.

Uma Lindströmin mukaan sukupuolen perusteella tehty jaottelu on kuitenkin väärin:

– Silloin vaatteita löytyy monista eri paikoista ja se tuntuu hassulta, koska ihmiset tykkäävät monista eri asioista.

– Meidän luokalla on poikia, jotka tykkäävät kukkasista ja hevosista, mutta silloin he joutuvat etsimään vaatteita tyttöjen osastolta. Ja heistä se on vähän noloa.

Tukholman yliopiston sukupuolentutkija Fanny Ambjörnssonin mukaan Lindströmin kirjeellä voi olla suurikin merkitys H&M:lle tulevaisuudessa:

– Heitä kiinnostaa rahan ansaitseminen ja se, mitä asiakkaat haluavat. Jos nuori kuluttaja, jonka toivotaan ostavan ketjun vaatteita, kirjoittaa laajaa julkisuutta saavan kirjeen, niin uskon yrityksen panevan asialle painoarvoa, Ambjörnsson sanoo.