Ladecin toimitusjohtaja: Autokorin pelastaminen oli mahdotonta

Irtisanomisten uhkaamat Lahden Autokorin työntekijät eivät juuri saa helpotusta tilanteeseensa seudun yrityskehitysyhtiöltä. Konkurssin johdosta noin 200 ihmistä menettää työnsä.

Kotimaa
YLE Lahti

Lahden seudun kuntien omistamalla yrityskehitysyhtiö Ladecilla ei ole keinoja Lahden Autokorin henkilöstön aseman helpottamiseksi. Lahden Autokorin konkurssin johdosta noin 200 työntekijää joutuu kilometritehtaalle.

Yrityspalveluiden tehostamisella uskotaan kuitenkin syntyvän lähitulevaisuudessa uusia teollisia työpaikkoja Lahden seudulle. Vuoden vaihteessa toimintansa aloittanut kehitysyhtiö on vasta vakiinnuttamassa toimintaansa.

90-luvulla alkanut teollinen murros jatkuu Suomessa ja tärkeitä työpaikkoja katoaa halvempien työvoimakustannusten maihin lähes viikoittain. Seuraavaksi Scania siirtää linja-autojen valmistuksen Lahdesta Puolaan.

Ladec Oy:n toimitusjohtaja Jukka Rantasen mukaan Lahden Autokorin pelastamiseksi ei ole ollut paljon tehtävissä.

- Tukipolitiikkaan en osaa ottaa kantaa, olisiko semmosia toimenpiteitä ollut tehtävissä. Tietysti Scania on globaali yritys ja tekee päätökset korkealla ja niihin vaikuttaminen on, sanoisin mahdotonta, Rantanen toteaa.

Tiukentuneita EU-direktiivejä on pidetty osaltaan syynä siihen, että toiminta keskittyy monellakin toimialalla Euroopassa. Europarlamentin jäsen ei kuitenkaan allekirjoita Euroopan Unionin keskittämispyrkimyksiä.

- Euroopan Unioni on päinvastoin kaikin keinoin yrittänyt toimia ja taistella keskittämistä vastaan, koska se ei ole Euroopan, kuluttajan, pienyrittäjän eikä minkään jäsenvaltion etu. Eli kaikissa lainsäädäntökeinoissa yritetään pitää huolta siitä, ettei tulisi tällaisia suljettuja ketjuja, sanoo Sirpa Pietikäinen.