Costa Concordian nosto etenee odotettua hitaammin

Huononeva sää vaikeuttaa Giglion saaren rannassa aamulla alkanutta operaatiota. Laivaa ei saada nostettua ennen aamua.

Ulkomaat
laiva kallellaan meressä
ITCOST

Italiassa aamulla alkanut Costa Concordia -aluksen nostourakka ei ole edennyt ennakoitua vauhtia. Jatkuvasti vaikeutuvat sääolosuhteet hidastavat operaatiota.

Seitsemän tunnin nostamisen jälkeen alus oli noussut kymmenisen astetta kohti pystyasentoa. Kun nousua kertyy 24 astetta, alkaa alus oieta itsestään sen kylkeen hitsatun vesitankin ja painovoiman avulla.

Iltapäivällä Costa Concordia saatiin irrotettua riutasta, jolla se oli maannut puolitoista vuotta. Alun perin uskottiin, että nostourakka saadaan suoritetuksi tämän illan kuluessa, mutta nyt on käynyt selväksi, että se jatkuu tiistaihin asti.

Kun alus alkoi nousta, näkyi, että veden alla ollut kylki on ruosteinen ja ruskehtava. Puolen päivän maissa Suomen aikaa alus oli noussut metrin verran. Etukäteen työn ennakoitiin etenevän kolmen metrin tuntivauhtia ja valmistuvan 12 tunnissa.

Mahdollisen murtumisen varalta alue on ympäröity vuotoa imevillä puomeilla. Öljy aluksesta poistettiin pian turman jälkeen, mutta tankeissa on käymälä- ja muuta jätevettä.

Ennennäkemätön urakka

290-metrinen alus on suurin, jota on koskaan yritetty nostaa, joten pelastajilta puuttuu kokemusta. Työn hankaluutta lisää se, että runko on ruostunut hauraaksi aluksen maattua meressä yli puolitoista vuotta.

Suunnitelmien mukaan alus yritetään kammeta takaisin pystyasentoon rungon ympärille kiinnitettyjen ketjujen avulla.

Seuraavaksi hylky on kellutettava kokonaan irti riutasta, ennen kuin voidaan alkaa valmistella hylyn hinausta telakalle. Talvella hinaukseen ei ryhdytä, sillä talvimyrskyt lisäävät liiaksi riskiä. Siten operaatio on onnekkaimmillaankin ohi vasta ensi keväänä.

Aluksen nostajien mukaan hylyssä ei ole nähty onnettomuudessa menehtyneiden ruumiita.

Oikeudenkäynnit jatkuvat

4 200:ta risteilymatkustajaa ja miehistön jäsentä kuljettanut Costa Concordia kaatui kyljelleen tammikuussa 2012 yrittäessään Giglion ohi liian läheltä rantaa. Onnettomuudessa kuoli 32 ihmistä.

Kapteeni Francesco Schettino on oikeudessa syytettynä väärän reitin valinnasta ja alukselta pakenemisesta. Lisäksi Costa Concordian varustamoyhtiötä vastaan on nostettu useita siviilikanteita.

Lähteet: AFP, Yle Uutiset