Reilu kännykkä pyrkii markkinoille eettisyyden applikaatiolla

Uusi Fairphone-älypuhelin mainostaa tuotantoaan mahdollisimman läpinäkyväksi ja ekologiseksi. Finnwatch-järjestön mukaan Fairphone toimii lähinnä kestävän kehityksen viestinä isoille puhelinfirmoille. Suomalaisyritys Jollassa uskotaan, että kuluttajia kiinnostaa alkuperää enemmän älypuhelimen ominaisuudet.

Kotimaa
Fairphone-puhelimen prototyyppi Lontoossa 18. syyskuuta.
Fairphone-puhelimen prototyyppi Lontoossa 18. syyskuuta.Justin Tallis / AFP

Älypuhelinmarkkinoilla kilpaillaan sovellusten lisäksi myös puhelimen ekologisella jalanjäljellä. Reilu kännykkä eli Fairphone tekee ensimmäisiä kauppojaan Euroopan puhelinmarkkinoilla.

Hollantilainen Fairphone-yritys sai keväällä kokoon tarvittavan määrän ennakkotilauksia, jotta tuotanto saatiin käynnistettyä. Puhelimia on valmistettu 25 000, joista tähän mennessä on myyty noin 16 000. Suomesta tilauksia on tullut hieman alle sata. Tilatut puhelimet toimitetaan ostajille joulukuussa.

Puhelimen alkuperästä tiedetään vain siruja

Fairphone haluaa tuoda esille puhelinteollisuuden eettisiä ongelmia. Puhelimen kerrotaan olevan reilu tuotantonsa läpinäkyvyyden ja ekologisuuden ansiosta.

- Tällä hetkellä 30:stä kännykässä käytetystä mineraalista pystymme jäljittämään täysin kahden mineraalin reitit. Muista meillä ei ole vielä aavistustakaan, kertoo Bibi Bleekemolen Fairphone-yrityksestä.

Nyt yritys tietää tinan ja tantaalin reitit. Seuraavaksi tavoitteena on selvittää muun muassa kullan ja kuparin reitit. Bleekemolen valistaa, että puhelintuotannoissa pelkästään tina saattaa kulkea kolmella mantereella, ennen kuin se päätyy puhelimen piirilevylle.

Suomessa ajatukseen reilusta puhelimesta suhtaudutaan maltilla. Kansalaisjärjestö Finnwatchin mukaan positiivista Fairphonessa on se, että yritys on luvannut avata puhelimen tuotantoketjua, mitä mikään muu kännykkäfirma ei ole vielä tehnyt.

Pienellä yrityksellä pienet resurssit reiluuteen

Finnwatchin toiminnanjohtaja Sonja Vartiala nostaa hattua Fairphonen kunnianhimoiselle projektille. Hänen mukaansa elektroniikkaosaset ovat yksiä vaikeimmin jäljitettäviä tuotteita.

- Sataprosenttisesti eettisesti ongelmatonta puhelinta on lähes mahdoton valmistaa, mutta aina jotakin voi tehdä nykyistä paremmin.

Ongelmia Fairphonen tuotantoketjun läpinäkyvyyteen lisää se, että kyseessä on pieni yritys, minkä vuoksi alihankkijoiden valvonta on erittäin vaikeaa. Finnwatchin Vartiala muistuttaa, että isolla yrityksellä on isommat resurssit myös puhelimen alkuperän selvittämiseen.

- Moni iso yritys tekee jo paljon asioiden eteen. Esimerkiksi Nokialla on oma tehdas Intiassa, mikä antaa yritykselle ihan erilaisen valmiuden kontrolloida tehtaan työoloja.

Vartiala kyseenalaistaa sen, että Fairphone on valinnut kokoonpanomaaksi Kiinan, jossa ei ole ollenkaan vapaata ammattiyhdistystoimintaa.

Fairphone kertoo valinneensa Kiinan tarkoituksella.

- Kiina on tehokas maa, sillä siellä sekä valmistetaan komponentit että kootaan ne puhelimeksi. Lisäksi voimme keskustella muutoksista ja tuotanto-oloista tehtaiden kanssa, Bibi Bleekmolen vastaa.

"Kuluttajahan se lopulta päättää"

Suomalainen niin ikään pienestä porukasta muodostunut kännykkäfirma Jolla ei usko, että reilulle puhelimelle olisi merkittävää markkinarakoa ainakaan Suomessa. Toimitusjohtaja Tomi Pienimäki pitää ajatusta kuitenkin ihan kelvollisena.

- Kuluttajahan se lopulta päättää, miten tällainen puhelin voisi menestyä. Jos kuluttaja suosii reilua puhelinta, silloin toiminta voi yleistyä.

Viisitoistahenkinen Fairphone-yritys tietää, ettei se pysty pelastamaan maailmaa, mutta haluaa tehdä osansa paremman puhelinvalmistuksen eteen. Bibi Bleekemolenin mukaan kyseinen yritystoiminta on kannattavaa itse yritykselle, mutta ennen kaikkea tavoite on parantaa kännyköiden valmistusketjuja.

- Tällä hetkellä 18 000 ihmistä huutaa reilumman puhelimen nimeen. Mielestämme se on erittäin positiivinen viesti tänä päivänä, Bleekemolen iloitsee.

Viesti suuryrityksille - jos kuluttajat innostuvat

Myös Finnwatchissa uskotaan, että pienyrityksen reilu puhelin voisi onnistuessaan toimia viestinä suuryrityksille.

- Varmasti tämä näyttää mallia isoille toimijoille, joilla olisi lihaksia tehdä vastaavaa työtä niin halutessaan, toteaa toiminnanjohtaja Sonja Vartiala.

Jollan toimitusjohtaja Tomi Pienimäki arvelee, että Fairphone on esimerkki reilusta kaupasta vain, mikäli kuluttajat suosivat kännykkäketjun läpinäkyvyyttä muiden puhelinominaisuuksien sijaan.

- Eivät isot yritykset ota reilua puhelinta signaalina, jos kuluttajat eivät innostu siitä. Itse kyllä oletan, että kuluttajia kiinnostavat enemmän eri ominaisuudet ja applikaatiot kuin muut asiat, Pienimäki toteaa.