Tampereen rantatunnelia louhitaan neljästä suunnasta

Tampereen rantaväylän tunnelin rakentaminen alkaa jo tänä syksynä johtojen ja laitteiden siirtämisellä tien ja eritasoliittymien alta. Tunneliin pitäisi päästä ajamaan vuonna 2017.

liikenne
Havainnekuva rantatunnelin suuaukosta Naistenlahdessa.
VDC Visualisointi

Tampereen rantatunnelia aletaan rakentaa mahdollisimman pian. Urakka alkaa valmistelevilla töillä. Ensimmäisenä tehdään johto- ja laitesiirtoja.

– Tulevalla tielinjalla ja eritasoliittymien alla on paljonkin johtoja. Aluksi laitetaan johdot ja laitteet oikeille paikoille, sanoo Liikenneviraston Pekka Petäjäniemi rantatunnelin allianssista.

Tavoite on, että parin kuukauden kuluttua tunnelityömaalle tuodaan poravaunut, joilla aletaan tehdä työtunneleita. Työtunnelit tarkoittavat sitä, että kaivaudutaan tasolle, jolla tunnelia ryhdytään oikeasti louhimaan.

Työtunneleista yksi tehdään tunnelin keskeltä Nääshallin kupeesta ja siitä lähdetään kahteen suuntaan. Lisäksi tunnelia louhitaan molemmista päistä.

– Meillä on niin sanotusti neljä perää yhtä aikaa työn alla. Tämä jouduttaa huomattavasti louhintatyötä, Petäjäniemi sanoo.

Tunneliin pääsee vuonna 2017

Yli kahden kilometrin tunneli tulee Näsijärven rantaan Naistenlahden ja Santalahden välille. Tavoitteena on, että louhinnat olisi tehty vuoden 2015 lopussa.

Tämän jälkeen tunneliin asennetaan laitteita ja niitä testataan. Tunneliin ajettaisiin vuonna 2017. Aikataulu on tiukka.

– Kuukauden viivytys päätöksessä olisi todennäköisesti merkinnyt pitempää viivytystä rakennustöissä, koska tänä syksynä ei olisi enää sulan maan aikana ehditty tehdä niin paljon kuin nyt ehditään, Petäjäniemi sanoo.

Haittaa liikenteelle parin vuoden päästä

Parin ensimmäisen vuoden aikana tunnelitöiden pitäisi haitata vähän nykyisen rantaväylän liikennettä. Louhinta tehdään sivussa väylästä.

– Sitten kun liittymiä Santalahden ja erityisesti Naistenlahden päässä tehdään, tulee haittoja liikenteelle, Petäjäniemi sanoo.

Louhinnan aikana tehtävät räjähdykset tulevat tuntumaan työmaan lähistön rakennuksissa.

– Kyllä räjäytys aina vähän tärähtää. Ammattilaisten mukaan myös poraaminen saattaa jonkin verran tuntua, koska kallioperä on lujaa, Petäjäniemi sanoo.

Poikkeuksellisen häiritsevää tunnelitöiden ei Petäjäniemen pitäisi olla.