Costa Concordian nostaja on nyt maailman juhlituin insinööri

Liekö kukaan meri-insinööri koskaan saanut yhtä paljon mainetta ja suitsutusta kuin Costa Concordian nosto-operaatiosta vastannut Nick Sloane. Moni ei uskonut, että risteilijää saadaan mitenkään nostettua, mutta Sloane oli vakuuttunut.

Ulkomaat
Meri-insinööri Nick Sloane
Meri-insinööri Nick SloaneEpa / Riccardo Dalle Luche

Italian turmaristeilijän nostohanketta seuranneet juhlivat sankarinaan meri-insinööri Nick Sloanea. Eteläafrikkalainen sai Giglion saarella sankarin vastaanoton onnistuneen operaation jälkeen.

– Se oli kyllä taistelu, eräänlainen vuoristorata. Mutta koko ryhmälle se oli fantastista, Sloane kertoo brittilehti Independentissä (siirryt toiseen palveluun).

Kyljellään lepäävän jättiläisen – Titaniciakin isomman – oikaisemiseen liittyi monenlaista epävarmuutta. Laiva olisi voinut haljeta tai vääntyä ja päätyä väärään kohtaan, eikä oikaisua varten asennetulle vedenalaiselle alustalle. Vastoinkäymisten varalle ei ollut olemassa mitään varasuunnitelmia, Sloane kertoo amerikkalaiselle CBS-televisiokanavalle (siirryt toiseen palveluun).

– Periaatteessa rikkoutumisen jälkeen olisi ollut kyse enemmänkin korjaustoimista, koska kaikenlainen irtotavara, patjat, verhot ja kaikki 4 000-paikkaisessa hotellissa valuisivat ulos.

Sloanen työ Gigliossa ei toki ole ohi vaan jatkuu vielä kuukausia. Costa Concordia pitää jotenkuten saada myös pois turmapaikalta.

Tästä huolimatta suoristus toi ilon päivän Italialle. Pääministeri Enrico Letta kuvasi tapahtumaa suureksi ylpeydenaiheeksi Italiassa.

Ottaen huomioon risteilijän valtavuuden sekä vaarallisen lepokulman, yhtä vaativaa operaatiota ei ole koskaan tehty. Sitä on sanottu myös merenkäynnin historian kalleimmaksi.

– Laivan kierittäminen 300 metrin – kolmen jalkapallokentän – verran herättää huolia laivan kestämisestä. Mutta se kesti, Sloane toteaa Independent-lehden mukaan.