1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Verkkokauppapomo: Menestys ei tule töpseli seinässä ja jalat pöydällä

Verkkokaupalla pitää olla oma idea, jolla erottuu kymmenistä tuhansista kansainvälisistä kilpailijoista.

Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala ja Hong Kong -tavaratalokonsernin verkkokauppajohtaja Miikka Malinen.
Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala ja Hong Kong -tavaratalokonsernin verkkokauppajohtaja Miika Malinen kertovat, valuvatko verkkokaupan rahat ulkomaille vai voivatko suomalaisfirmatkin nousta nettibisneksessä huipulle.

Suomalainen verkkokauppajohtaja patistaa kauppa rohkeasti mukaan kansainväliseen verkkokauppaan.

Aamu-tv:ssä vieraillut Hong Kong -konsernin verkkokauppajohtaja Miika Malinen sanoo, että kaupalla pitää olla oma idea, jolla voi erottua kymmenistä tuhansista kilpailijoista.

- Rohkaisuksi pienemmillekin yrittäjillle: vaikka kansainvälinen verkkokauppa tuo hirveän paineen, pienilläkin voi olla mahdollisuuksia uudistushalulla, keskittymällä omaan tekemiseensä ja liittoutumalla vaikka eBayn tai Amazonin kanssa, sanoo Malinen.

Malinen on vetänyt yli kolme vuotta Hong Kong -konsernin verkkokauppaa. Perinteinen ajatus on ollut, että verkkokauppa on helppoa.

- Töpseli seinään ja jalat pöydälle, pyöritellään peukaloita ja odotetaan, että rahaa tulee. Tosiasia on, että verkkokaupassa menestyminen on äärimmäisen vaikeaa ja tarvitsee rahaa.

Malinen toivoisi, että julkinen puoli havahtuisi Suomessa huomaamaan kaupan ison murroksen.

- Aika yksin on saatu olla. Minäkin olen monelle luukulla käynyt kysymässä ja kolkuttelemassa, kysymässä yksinkertaisia kysymyksiä, mutta en ole saanut vastauksia esimerkiksi tullaukseen ja papereihin liittyviin yksityiskohtiin, toteaa Malinen.

- Eilen kuulin, että valtio on jakanut tukea yrityksille. Kyllä minullekin siitä miljoona tai kaksi kelpaisi maailmanvalloitukseen, sanoo Malinen.

Verkkokaupan kannattavuus melko heikkoa

Aamu-tv:n keskustelussa mukana ollut Kaupan liiton toimitusjohtaja Juhani Pekkala sanoo, että Suomi kulkee verkkokaupassa samassa tahdissa kuin muussakin ICT-asioissa.

- Emme me ole mediassakaan johtajia, emme me ole monissa muissakaan verkkopalveluissa johtajia. Suomi on kuitenkin pieni markkina, jossa pitää toimia huolellisesti. Meillä ei ole isoja resursseja. On aika hankala nähdä, että olisimme jossain asioissa markkinajohtajia.

Pekkala sanoo, että verkkokauppa vaatii isoja pääomia.

- Kun katsotaan suuria verkkokauppoja Euroopassa, niiden kannattavuus on suhteellisen heikko.

Hong Kongin Malinen myöntää, ettei heidänkään Venäjän-kauppansa verkossa ole vielä kannattavaa.

Pekkala sanoo, että verkkokaupan kehityksessä täytyy ajan vain kulua.

- On hyvä että jotkut raivaavat tietä ja näyttävät, mitä voidaan tehdä.