Kotimaista popmusiikkia tehdään enemmän kuin koskaan

Suurimmat levy-yhtiöt ovat lisänneet kotimaisten uutuusalbumien julkaisua. Tänä vuonna uusia poplevyjä julkaistaan pitkälti toistasataa.

kulttuuri
Haloo Helsinki.
Haloo Helsinki! julkaisi neljännen albuminsa tänä vuonna.Sony Music

Radio Novan musiikkipäällikkö Mikko Harjunpää saa viikoittain kuultavakseen parikymmentä uutta kotimaista kappaletta. Harva niistä pääsee Suomen toiseksi kuunnelluimmalla kanavalla tehosoittoon. Harjunpää on huomannut kotimaisen popmusiikin tuotannon lisääntyneen 2000-luvulla.

- Sen jälkeen kun meiltä markka katosi ja siirryttiin euroon, niin se oli selkeä ensimmäinen vaihe, jossa huomasi, että kotimaisen musiikin merkitys ja määrä alkoi kasvaa aika huomattavaan määrään.

Samaa tahtia on kasvanut kotimaisen musiikin osuus radiokanavalla.

- Meillä Radio Novassa kymmenen vuotta sitten kotimaisen musiikin osuus oli noin kymmenen prosenttia. Nyt se on 40-50 prosenttia, kertoo Mikko Harjunpää.

Musiikkipäällikkö uskoo, että kansainvälistymisen myötä suomalaiset kaipaavat kotimaista musiikkia.

- Kotimaisen kulttuurin ja musiikin kautta halutaan ylläpitää ja säilyttää sitä omaa kansallista identiteettiä.

Naisartisteista jopa runsaudenpulaa

Popmusiikkituotannossa kilpailu on kovaa etenkin naisartisteissa - konkareita ja tulokkaita riittää. Tämän vuoden aikana uuden levyn julkaisevat esimerkiksi Jonna Tervomaa, Erin, Jenni Vartiainen, Krista Siegfrieds, Jannika B, Irina ja Suvi Teräsniska.

Uusin tulokas on 20-vuotias Sanni, jonka esikoisalbumi julkaistiin perjantaina. Pienestä pitäen musiikkia tehnyt laulaja oli onnekkaassa asemassa, sillä demojen perusteella kaikki isot levy-yhtiöt halusivat hänet talliinsa. Sanni uskoo, että hänen popmusiikilleen löytyy oma paikkansa naisartistien joukossa.

- Voihan olla, että siellä jonkin verran kilpailua on, mutta kyllä jokaiselle löytyy oma slottinsa ja omat kuuntelijansa. Mulla on tosi eri kuuntelijat kuin monella muulla, kuten vähän vanhemmalla naisartistilla, Sanni sanoo.

Tuotetaanko jo liikaa?

Kolme suurinta levy-yhtiötä Universal, Warner ja Sony julkaisevat tänä vuonna yli 150 uutta kotimaista popalbumia. Viime vuodesta määrä on lisääntynyt kymmenillä levyillä. Sony Music julkaisee viitisenkymmentä levyä. Lisäystä viime vuoteen on jopa 30 prosenttia.

Mutta riittääkö kaikelle kotimaiselle popmusiikille yleisöä? Sony Music Finlandin markkinointijohtaja Jan Streng uskoo että riittää.

- Suomen musiikkimarkkinat ovat aika kotimaispainotteiset. Ulkomaiseen musiikkiin verrattuna kotimaista musiikkia kulutetaan melkein 70 prosenttia. Tänne mahtuu ihan varmasti eri genrejä ja erilaista musiikkia erilaisille yleisöille. On perinteisesti mahtunut ja mahtuu tästä eteenkinpäin.

Radio Novan musiikkipäällikön Mikko Harjunpään mukaan kotimaisen popmusiikin suurta määrää voi selittää se, että yrittäjiä on aiempaa enemmän.

Radio Novan musiikkipäällikkö Mikko Harjunpää.
Radio Novan musiikkipäällikkö Mikko Harjunpää.Yle

- Artistien ja kappaleiden elinkaari on lyhentynyt. Meillä on paljon ilmiöitä ja artistilla voi olla lyhyt hehku. Varmasti tänään on enempi tekijöitä ja tulijoita, mutta prosentuaalisesti se sama määrä pääsee sinne kirkkaimmalle huipulle.

Tyylien rikkaus takaa laadun

Suomalainen popmusiikki on suuresta volyymista huolimatta pystynyt säilyttämään hyvän laadun, sanoo musiikkipäällikkö Mikko Harjunpää. Elinvoimaisuutta on riittänyt, koska tekijät ovat sekoittaneet keskenään eri tyylilajeja.

- Luovuudelle on lupa. Tänään ei ole enää tarkkoja genrerajoja. Vaan on lupa sekoittaa eri tyylilajeja ja eri vuosikymmenien vaikutteita ja tällä tavalla eletään erittäin rikasta aikaa, Harjunpää sanoo.