Miesten muotiblogeissa laukut, valokuvat ja tyyli ovat pääosassa

Suomalaisille miesten muotiblogeille on alkanut löytyä lukijoita. Moni bloggari aloittaa harrastajana, mutta siirtyy myöhemmin aikakauslehden blogisivustolle tai kolumnistiksi. Miesten muodista kirjoitetaan hyvin samaan tyyliin kuin naistenkin muodista, mutta tyyli on tärkeämpää kuin muotivirtaukset.

kulttuuri
Kuvakaappaus kahdesta muotiblogista.
Private Blend ja Pintaa ovat miehille suunnattuja muotiblogeja.Private Blend / Pintaa / Yle Uutisgrafiikka

Omenantuoksuiset puutarhajuhlat, iltapäiväteet ja uusi merkkilaukku. Niistä on kuvia Private Blend (siirryt toiseen palveluun) -blogissa. Se on muotiblogi mieheltä miehille, vaikka tyyli voisi olla sama kuin naisten muotiblogeissa. Blogi pääsi juuri kirjoittamaan aikakauslehti Olivian blogisivustolle.

- Siellä on laukkuja ja ostoksia ja haaveita. Vaikka uusia ravintolavinkkejä tai mökkiviikonlopun kuulumisia, kuvailee blogin kirjoittaja Mikko Immonen.

Mikko Immonen.
Mikko Immonen kirjoittaa Private Blend -blogia.Yle

Private Blend -blogin tavoin suurin osa miesten muotiblogeista täyttyy siitä mistä naistenkin muotiblogit: laukuista, ostoksista, kosmetiikasta ja tyylin innoittajista. Osassa esitellään myös naisten muotia, kuten stylisti Vesa SilverinSilver (siirryt toiseen palveluun)-blogissa. Suosittuja miesten muotiblogeja löytyy, vaikka ulkomaihin verrattuna niitä on Suomessa vasta kourallinen.

Elämäntyyli, matkailu ja valokuvaus nousevat kuitenkin monen blogin keskiöön, kuten Tuukka Laurilan Material World of Tuukka (siirryt toiseen palveluun) -blogissa.

Tyyli ennen muotia

Miesten muotiblogeissa esitellään usein tiettyä tyyliä, ei niinkään muotivirtauksia. Esimerkiksi Pintaa (siirryt toiseen palveluun)-blogi esittelee rohkeampaa muotia, tatuointeineen päivineen ja monesti muotiviikkojen keskeltä.

Klassisella tyylillä on lisäksi omat bloginsa. Jo pitkään toimineen Keikari (siirryt toiseen palveluun)-sivuston kirjoittaja Ville Raivio on pyörittänyt sivustoa vuosia ja kirjoittaa nyt myös tyylikolumnia Taloussanomiin.

Ville Raivio.
Keikari-sivuston kirjoittaja Ville Raivio.Yle

- Onhan se vähän nurinkurinen tilanne kun 21-vuotias kloppi ryhtyy neuvomaan vanhempia miehiä. Mutta minä nyt vaan koin, että tietämys klassisesta tyylistä oli johonkin ihmeeseen kadonnut Suomesta, kertoo Raivio.

Raiviota eivät muotivirtaukset kiinnosta, koska hän on kiinnostunut klassisesta tyylistä. Samantyyppinen business-tyyliä esitteleviä blogi on myös muun muassa The Nordic Fit (siirryt toiseen palveluun) -blogi.

Nettiaika toi miesten muodin harrastajien käsiin

Miesten muoti ja tyyli on internetaikana päässyt enemmän esiin kuin ennen, kun asialla eivät ole muotilehdet vaan asian harrastajat.

- Internetin myötä se tietämys on räjähtänyt. Ja sitten siellä on ihmisiä, jotka ovat seuranneet tyyliä neljäkymmentävuotta vaikka Yhdysvalloissa ihan omaksi huvikseen. Ja nyt verkkofoorumien avulla heillä on mahdollisuus kirjoittaa ja vertailla asioita.

Silti Suomessa yleisö on miestenblogeillekin vielä hyvin naisvaltaista. Tämä ei kuitenkaan esimerkiksi Private Blend -blogin kirjoittajaa Mikko Immosta harmita.

- Yli kolmekymmentävuotiaat naiset kommentoivat eniten ja seuraavat blogia tarkkaan. Meneepähän viesti ainakin paremmin perille, hymyilee Immonen.