Kiireinen neuvottelee asuntolainansa netissä

Kodin ostamista suunnittelevat täyttävät lainahakemuksen yhä useammin pankkikonttorin sijaan verkossa. Luottoneuvotteluiden siirtymistä nettiin perustellaan sillä, että kiireiset ihmiset kokevat vaivalloiseksi mennä pankkiin paikan päälle.

talous
Pankkineuvoja näyttää asiakkaalle esitettä.
Yle

Asuntolainojen hakeminen siirtyy entistä enemmän verkkoon.

Monet pankit ovat tuoneet perinteisten konttoritapaamisten rinnalle mahdollisuuden hoitaa asuntoluottoneuvotteluita verkossa varsin pitkälle, jopa lainasopimusten allekirjoittamiseen asti.

Esimerkiksi Päijät-Hämeen osuuspankki otti kesällä käyttöön videoneuvottelun, joissa asiakas ja pankkivirkailija voivat keskustella laina-asioista reaaliaikaisesti ilman konttorikäyntiä, kertoo pankinjohtaja Raija Laine-Paajanen.

- Asiakas voi vaikka kotisohvalta asioida ruudun välityksellä rahoitusneuvottelijan kanssa. Emme ole vielä markkinoineet mahdollisuutta sen kummemmin, mutta loppuvuodesta asiaa on tarkoitus rummuttaa.

Laine-Paajanen uskoo jatkossa lainanhakijoiden asioivan yhä useammin netissä. Päijät-Hämeen osuuspankissa valtaosa lainaprosesseista lähtee nykyiselläänkin käyntiin lainahakemuksen täyttämisellä verkkopalvelussa.

- Asiakaspaine siihen suuntaan on kova. Veroilmoitukset hoidetaan nykyään netissä, samoin Kela-asioinnit ja niin edelleen. Minullakin on korkea kynnys mennä paikan päälle hoitamaan asioita. Moni asiakas miettii, eikö pankkiasiat voisi hoitaa netin kautta.

Konttoripalveluiden luvataan säilyvän

Myös Danske Bankin Lahden yksikön johtaja Raimo Kuljukka pitää etälainaneuvotteluja tärkeänä lisänä pankkien perinteiseen toimintaan.

- Jos asiakkaalla on asuntovakuus täällä, lisälainan hakeminen onnistuu kokonaan verkossa. Jos on kyseessä uusi vakuus, asunto-osakekirjat ja panttikirjat eivät ole vielä sähköisessä muodossa, joten asuntokaupat pitää hoitaa konttorilla, hän sanoo.

Asiakas voi vaikka kotisohvalta asioida ruudun välityksellä rahoitusneuvottelijan kanssa.

Raija Laine-Paajanen

Kuljukka perustelee lainaneuvottelujen siirtymistä sähköiseen muotoon sillä, että joustava järjestely sopii kiireisille ihmisille.

- Pystymme kellonaikoihin katsomatta, vaikka illalla, käymään neuvottelun niin, että perhe on kotona ja vanhemmat koitavat neuvottelun puhelimitse verkkopankin kautta.

Pankeista vakuutetaan, että vaikka verkkopalvelut asuntolaina-asioissakin yleistyvät, myös mahdollisuus hoitaa luottoneuvotteluita perinteiseen tapaan konttorilla säilyy.

Helmi Säästöpankin toimitusjohtaja Risto Seppälä pitää nettiä lähinnä pankkipalvelua täydentävänä vaihtoehtona.

- Tulevaisuudessa neuvottelut siirtyvät varmasti jossain määrin nettiin, mutta meillä ei vielä ole sen aika. Kun ihmiset tekevät elämänsä suurinta päätöstä, meistä on vaivan väärti, että keskustellaan nokatusten. Asiakkaitakin on erilaisia. Yhdet haluavat palvelun konttorissa ja toiset netissä.