Kauppojen paistopisteet imuroivat tehokkaasti leivänostajat

Lämmin leipä, johon päälle levitetty voi sulaa - tässä perinteinen suomalainen herkkuhetki. Ennen tuore leipä haettiin leipomosta, mutta nykyään suomalaisten leipälautaselle päätyy yhä useammin kauppojen paistopisteiden raakapakaste- ja esipaistetut leivät ja leivonnaiset.

Kotimaa
Suosituilla paistopisteillä leipien ja leivonnaisten korit ehtivät usein tyhjentyä.
Jarkko Remahl / Yle

- Kyllä leivän pitää olla tuoretta, kun sen ostaa.

Näin naurahtaa keski-ikäinen nainen kajaanilaisen ruokakaupan leipäosastolla. Noin kymmenen hengen gallupissa kaikki vastaajat liputtavat tuoreen leivän perään. Vaikka paikalliset leipomot saavat myös kiitosta, suurin osa vastaajista kertoo tekevänsä leipäostoksensa voittopuolisesti marketeissa. Kauppojen paistopisteissä paistetaan raakapakaste- ja esipaistettuja leipiä ja leivonnaisia.

- Täältä paistopisteestähän sitä saa tuoretta ja lämmintä leipää, kajaanilaisnainen jatkaa.

Paistopisteistä on tullut kauppojen vakiovaruste. Viimeisimpänä leivän ja leivonnaisten paistamiseen on ryhtynyt Lidl-kauppaketju. Lidlin myyntipäällikön Satu Suomisen mukaan liikkeitä on tahdottu uudistaa ja tähän vastauksena on ollut muun muassa paistopisteet. Suominen korostaa Lidlin kilpailevan paistopistetuotteissaan laadulla.

- Emme tahdo kilpailla hinnoilla vaan tarjota asiakkaille laadukkaita tuotteita.

Suominen kertoo asiakkaiden ottaneen Lidlin paistopisteet ja niiden tuotteet hyvin vastaan. Lidlin tarjoamissa ulkomaalaisissa ja kotimaisissa tuotteissa ei Suomisen mukaan juuri ole eroja. Myynnin eroja normaalin leipäosaston ja paistopisteiden välillä Suominen ei kerro.

- Emme tahdo julkaista tarkkoja prosentteja eikä muitakaan tarkkoja lukuja.

Lidl-myymälöiden paistopisteet ovat saavuttaneet suuren suosion.
Jarkko Remahl / Yle

Kajaanilaisen Pekka Heikkinen & Kumpp. -leipomon toimitusjohtaja Kaija Marin myöntää paistopisteiden nousseen leipomoille isoksi kilpailijaksi.

- Jos ajattelen vuosia taaksepäin, niin sinä aikana, jonka olen ollut täällä töissä, niin paistopisteiden nousu on ollut merkittävä. Niitähän löytyy joka kaupasta ja ravintolasta, ne kuuluvat tällä hetkellä heidän tuotantopalettiinsa.

Paistopisteiden yleisyys on ei Marinissa aiheuta hermostumista.

- Meidän on vaan omassa tuotannossa pyrittävä siihen, että me kilpailija pärjätään paistopisteille. Eli me tuotamme niin hyvää paikallista leipää, että se maistuu asiakkaille.

Kajaanilainen Pekka Heikkisen leipomo on vanha yritys, joka nyt 2000-luvulla kamppailee muun muassa ruokakauppojen paistopisteiden kanssa asiakkaista.
Jarkko Remahl / Yle

Leipomot tiukasti ajan hermolla

Marinin mukaan leipomoiden ei auta jäädä rannalle ruikuttamaan.

- Meidän on koko ajan keskittävä uusia tuotteita. Leipäkauppakin on kehittynyt vuosikymmenien mittaan, ja meidän täytyy pysyä siinä kehityksessä mukana.

Itse pidän hyvin tärkeänä sitä, että meillä leipäpussin kyljessä lukee, että tuote on tehty kotimaisista jauhoista.

Kaija Marin

Leipomot kilpailevat paistopisteiden kanssa niin hinnalla, laadulla kuin tarjonnallakin.

- Meille etuna on monipuolisuus, eli me pystymme tuottamaan laajaa valikoimaa. Paistopisteiden valikoima tahtoo kuitenkin olla aika kapea.

Tuoreuden lisäksi myös kotimaisuus vaikuttaa Marinin mukaan asiakkaiden ostopäätöksiin.

- Kyllä meillä asiakkaat kysyvät tuotteiden raaka-aineista ja alkuperästä. Itse pidän hyvin tärkeänä sitä, että meillä leipäpussin kyljessä lukee, että tuote on tehty kotimaisista jauhoista.

Ulkomaisten raakapakasteiden tulo Suomeen kasvaa entisestään, ja jopa suomalaiset yritykset perustavat leipomoita ulkomaille. Marin myöntää tiukan kotimaisuuden vaikuttavan tuotteiden hintaan, kun esimerkiksi jauhojen raaka-aineiden eli viljojen saatavuus heikkenee.

- Jos on huono kesä ja viljaa tuleevähemmän niin totta kai hinta nousee ja sillä on myös vaikutusta leivän hintaan. Toisaalta myös viljan maailman markkinahinnat vaikuttavat jauhojen hintaan.

Kaija Marinin perhe edustaa leipomoyrittäjyyttä monessa syukupolvessa.
Jarkko Remahl / Yle

Leipomot kilpailussa mukana jatkossakin

Paistopisteillä on jonoa. Leipomoyrittäjä Marin uskoo silti, että käsityönä tehdylle suomalaiselle leivälle on kysyntää jatkossakin.

- Ei mikään paistopiste pysty tyydyttämään koko kaupan leivän myyntitarvetta.

Tärkeimpänä asiana Marin pitää kuitenkin leipomoiden kehittynyttä jälleenmyyntiä.

- Tärkeintä on se, että paikallisten leipomoiden tuotteita on esillä paikkakunnan kaupoissa. On äärettömän hyvä asia, että kaupat ovat kiinnostuneet paikallisista tuottajista huomattavasti paremmin kuin vielä joku aika sitten.