1. yle.fi
  2. Uutiset

Valavuori ampuu somella urheiluilmiöt lentoon

Urheilumies Aleksi Valavuori kertoo tavoittavansa sosiaalisen median kautta kuusinumeroisen määrän suomalaisia. Hänestä jokaisen pitäisi kantaa ylpeänä oman jengin paitaa lajiin ja sarjatasoon katsomatta.

urheilu
Aleksi Valavuori.
Sari Toivonen / Yle

Aleksi Valavuori teki sen taas. Koripallomiehenä tunnettu urheilumanageri ja mediapersoona täytti lentokoneen, mikä mahdollistaa fanimatkan lentopallon EM-kisoihin Tanskaan. Lähtö ja paluu ovat keskiviikkona.

Saman tempun Valavuori teki ensimmäisen kerran aiemmin tässä kuussa, kun Susijengi pelasi EM-koripalloa Sloveniassa.

- Temppu tehdään samalla tavalla kuin mikä tahansa urheilukulttuurinen ilmiö. Pieni käsikirjoitus sinne taustalle, sitten palaset liikkumaan ja karmea usko omiin tekemisiin. Tulos tulee urheilussa, jos luottaa itseensä, Valavuori tiivistää.

Pieni käsikirjoitus sinne taustalle, sitten palaset liikkumaan ja karmea usko omiin tekemisiin.

Aleksi Valavuori

- Jonkun pitää johtaa joukkoja, että jengi lähtee seuraamaan. Täytyy näyttää esimerkkiä ja tehdä statementtejä. Voi olla, että tulee muutama tonni rotsiin, voi olla, että ei tule.

Aleksi Valavuori kertoo puolittaneensa riskin Lentopalloliiton kanssa. Jos lentokone täyttyy, riskinottajat pääsevät omilleen.

Oikein käytettynä some on supervoima

Lentokonetempaukset polkaistiin käyntiin Twitterissä. Aleksi Valavuoren mukaan Suomessa ei ole vielä ymmärretty sosiaalisen median voimaa.

- Sosiaalisella medialla on ihan mieletön voima, jos sitä osaa käyttää. Ei taskulaskimestakaan ole hirveästi hyötyä, jos et osaa käyttää sitä. Oikein käytettynä sosiaalinen media on mieletön pr- ja markkinointivoima, keino saada asioita tapahtumaan, ihmisiä liikkeelle ja tehdä hyvää.

Valavuori väittää tavoittavansa viesteillään nopeasti kuusinumeroisen määrän suomalaisia. Hänen mielestään kaikki, jotka väheksyvät sosiaalisen median merkitystä huippu-urheilussa, ovat kaukana nykyisestä ajattelumaailmasta ja kentän ymmärtämisestä.

- Huippu-urheilu on kuin tehty ilmiön synnyttämiselle. Some tukee niissä asioissa käsittämättömällä tavalla.

Kiistelty, kaksijakoinen persoona

Aleksi Valavuoren persoona herättää yleisössä suuria tunteita. Toisaalta häntä pidetään fanikulttuurin tukijana, toisaalta läpikaupallisena vedonlyöntimiehenä. Valavuori itse ei näe ristiriitaa.

- Urheiluun, etenkin huippu-urheiluun, liittyy olennaisesti kaupallisuus, Valavuori sanoo hivenen ärtyneenä.

- Meidän pitäisi suomalaisessa kulttuurissa muutenkin oppia se, että jos joku tekee tulosta, se ei ole keneltäkään pois. Päinvastoin, se on esimerkki pöytään, että tuossa voi onnistua.

Valavuori on näyttänyt esimerkkiä täyttämällä kaksi lentokonetta. Hän ottaa kunnian siitäkin, että Loimaan Bisons on viisinkertaistanut katsojakeskiarvonsa kolmen vuoden aikana - tuohon ajanjaksoon sijoittuu nousu Korisliigaan ja heti tuplamestariksi.

Urheiluun, etenkin huippu-urheiluun, liittyy olennaisesti kaupallisuus.

Aleksi Valavuori

Lopuksi palataan perusasioihin. Valavuoren mielestä on uskomatonta, ettei millään suomalaisseuralla ole ammattimaisia lipunmyyjiä. Hallit täyteen ja leuka ylös!

- Kaikki lähtee oman tekemisen arvostamisesta. Pitäisi arvostaa suomalaista urheilutoimintaa eri tasolla kuin aiemmin. Kannettaisiin oman jengin paitoja, oli se sitten Siilinjärven Pesis, Kuopion Palloseura, Oulun Kärpät, Helsingin IFK tai Loimaan Bisons, Valavuori vetoaa.

Lue seuraavaksi