1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. talous

Venäläinen "facebook" odottaa vielä suomalaisyrityksiä sivuilleen

Venäläinen yhteisöpalvelu VKontakte (VK) on edelleen melko vieras monille suomalaisille, vaikka yhteisöllä on yli 200 miljoonaa käyttäjää. Varsinkaan Suomessa toimivat yritykset eivät ole vielä kunnolla löytäneet palvelua. Joensuulainen kauppakeskus Iso Myy on markkinoinut itseään VK:ssa vajaan vuoden ajan.

talous
Joensuulainen kauppakeskus Iso Myy VKontaktessa
Joensuulainen kauppakeskus Iso Myy VKontaktessa.Yle

Vaikka Facebookilla onkin rekisteröityjä käyttäjiä maailmalla yli miljardi henkilöä, niin Euroopassa on merkittäväksi sosiaalisen median toimijaksi noussut myös venäläinenVKontakte (siirryt toiseen palveluun)(VK).

Yhteisöllä on jäseniä erityisesti venäjänkielisella alueella, sekä Israelissa. Käyttäjien määrä on noussut yli 200 miljoonan ja syyskuun alussa päivittäisiä käyttäjiä oli yli 50 miljoonaa. Suomessa käyttäjiä ovat lähinnä täällä asuvat venäläiset,venäjänkieliset paluumuuttajat ja suomalaiset kielen opiskelijat.

VK:ta voi käyttää kaikkiaan 70 eri kielellä, mukaan lukien suomen kieli.

Suomalaiset yritykset  arkoja, matkailuala rohkeampaa

Suomessa toimivat yritykset ovat vielä vähäisessä määrin mukana VK:ssa. Esimerkiksi Joensuusta mukana on muutaman muun ohella kauppakeskus Iso Myy ja matkailumarkkinointia harjoittava VisitKarelia.

Iso Myyn markkinoinnista ja tapahtumista vastaava Kari Souto kertoo, että kauppakeskus on ollut mukana tämän vuoden alusta:

- Lähdimme mukaan VKontakte-yhteisöön vuoden alussa. Nyt julkaisemme kaiken sen venäjäksi VK:ssa, minkä Facebookissa julkaisemme suomeksi.

Julkaisemme kaiken sen venäjäksi VK:ssa, minkä Facebookissa julkaisemme suomeksi.

Kari Souto

- Vaikka käännöspalveluja olisikin tarjolla muuallakin, hoidamme käännökset paikallisesti, sanoo Souto.

Pitkän linjan markkinointia venäjällä ja venäläisille sosiaalisessa mediassa harjoittanutcheckFinland (siirryt toiseen palveluun)-sivustojen perustaja Jari Tapanainen sanoo kokemuksiinsa perustuen, että matkailuala ja kauppakeskukset ovat tällä hetkellä ehkä eniten esillä VK:ssa:

- VK:ssa on suomalaisia kauppakeskuksia varsinkin Kaakkois-Suomesta ja pääkaupunkiseudulta. Tällaisia ovat esimerkiksi kauppakeskus Opri Lappeenrannassa ja kauppakeskus Sello Espoossa.

- Matkailupuolella on useitakin sivustoja, kuten Region Lahti ja VisitOulu ja useat muut Visit-sivustot, sekä Viking Line.

Mukana venäläislähtöisessä sosiaalisen median sivustolla ovat myös suuret matkailukeskukset, kuten Vuokatti ja Himos.

Monet yritykset ostavat markkinointipalvelun esimerkiksi Pietarista, jolloin ulkopuolinen taho vastaa käännöstyöstä ja näkyvyden kattamisesta.

Epäluuloja ja tietämättömyyttä

Vaikka VK:n kautta ollisikin mahdollista saavuttaa suuri joukko uusia asiakkaita, niin suomalaiset yritykset ovat vielä vähäisessä määrin mukana:

- Kyseessä lienee ennakkoluulot sosiaalista mediaa ja venäläisiä kohtaan, arvelee Kari Souto kauppakeskus Iso Myy:stä.

Jari Tapanainen puolestaan haluaisi kiinnittää huomiota markkinointiin ylipäätään:

Mainos kerta pari vuodessa ei ole Venäjä-markkinointia.

Jari Tapanainen

- Kaikki haluaa venäläisiä asiakkaita, mutta eipä siihen juurikaan olla valmiita kunnolla panostamaan. Mainos kerta pari vuodessa ei ole Venäjä-markkinointia.

- Olemme huomanneet, että VK on helppo ja kustannustehokas tapa tavoittaa asiakkaat siellä, missä he ovat, sanoo Tapanainen.

Tapanainen korostaa, että tuloksia ei saavuteta hetkessä, vaan on varauduttava pitkäjänteiseen markkinointiin.

Lue seuraavaksi