1. yle.fi
  2. Uutiset

Tornion rautatieseisake kaipaa uutta eloa

Junaliikenne on pysähtynyt - silloin, kun on - Tornion itäisellä seisakkeella jo vuodesta 2008. Osa kuntalaisista ei silti vielä tiedä sitä. Ei siis ihme, että seisakkeen käyttö on ollut vähäistä ja se olisi kehittämisen tarpeessa.

pysäkit
Tornion itäinen rautatieseisake on ollut vähällä käytöllä. Sutitusjälkiä parkkipaikalla, taustalla näkyy kyltti Tornio itäinen.
Antti Heikinmatti / Yle

Tornion itäisestä junaseisakkeesta tehdyn tuoreen asukaskyselyn tulokset ovat masentavaa luettavaa. Osa kuntalaisista ei edes tiedä, että junat pysähtyvät siellä.

Nekin jotka tietävät asiasta, ovat joutuneet raapimaan päätään lippua ostaessa, sillä VR on myynyt lippuja kahdella nimellä: Tornio ja Tornio itäinen. Toinen on toimiva seisake, toiselta loppuivat viimeisetkin VR:n toiminnot kolme vuotta sitten.

- Kyllä näistä ongelmista on tullut palautetta kaupungille alusta asti. Esimerkiksi se on ollut tiedossa, että linja-autoyhteydet seisakkeelle ovat toimimattomat, myöntää kehittämisjohtaja Sampo Kangastalo.

- Suurimmat ongelmat ovat liittyneet seisaketta koskevien liikennetietojen sekavuuteen, nimestä alkaen. Sieltä puuttui myös pitkään esimerkiksi taksin yhteystiedot. Seisake oli myös koettu syrjäiseksi, synkäksi ja varustukseltaan vaatimattomaksi.

Vieläpä laiturirakennekin on liian lyhyt sesonkiaikana Torniossa pysähtyville Kolarin junille - loppupään vaunuissa matkustavat ovat joutuneet kaupunkiin jäädessäänhyppäämään vaunusta hankeen.

Tornion kehittämisjohtaja Sampo Kangastalo Tornio itäinen -seisakkeella.
Tornion kehittämisjohtaja Sampo Kangastalon mukaan parannusta Tornion itäisen seisakkeen liikenneyhteyksiin ja opastukseen on luvassa.Antti Heikinmatti / Yle

Kehittämistyössä mukana myös VR ja Liikennevirasto

Ilmeinen kehittämistarve on tunnustettu kaupungissa, mutta nyt myös seisakkeen ylläpidosta osaltaan vastaavat VR ja Liikennevirasto on saatu mukaan työhön. Tuoreen työryhmän ponnistelun tuloksena on lista toimenpiteistä, joilla seisake saataisiin oikeasti toimivaksi joukkoliikenteen liikennepaikaksi.

Työ alkaa nimiuudistuksella, kertovat Sampo Kangastalo ja VR:n liikennepalvelupäällikkö Asta Vähäpassi.

- Meidän järjestelmiämme ryhdytään muuttamaan niin, että asiakkaan ei tarvitsisi miettiä mistä asemasta on kyse. Toisesta nimestä luovutaan asian selkeyttämiseksi, lupaa Vähäpassi.

Myös Liikennevirastosta lupaillaan uudistuksia.

- Tornion seisake ei tällä hetkellä täytä sille asetettuja vaatimuksia, joten opastus pitää saattaa kuntoon, sanoo ylitarkastaja Kimmo Turunen Liikennevirastosta.

"Ensimmäisenä nimi vaihtoon"

Kehitysjohtaja Sampo Kangastalon mukaan kaupunki aikoo ensi tilassa esittää Liikennevirastolle Tornion rautatieliikennepaikkojen nimikäytännön selkeyttämistä. Seisake halutaan muuttaa asemaksi, jotta sekaannuksilta vältytään.

- Jatkoyhteyksiä ryhdytään myös selvittämään nyt kun matkakeskus saadaan toimimaan. Säännöllisen linja-autoliikenteen järjestäminen voi olla hankalaa, mutta taksitolpan saamista aletaan järjestää, lupaa Kangastalo.

Hänen mukaansa myös yhteydet Kemin rautatieasemalle halutaan kuntoon. Torniolaisten ajatuksissa siintää kuitenkin oman rautatieaseman saaminen, vaikkapa yhdessä Haaparannan kanssa.

- Haaparannanradan avaaminen henkilöliikenteelle on näköpiirissä vuonna 2014. Nyt kun matkakeskus yhdistää taksi- ja linja-autoliikenteen, niin kyllä meidän pitäisi tässä rajalla saada nämä muutkin liikennemuodot kohtaamaan, Kangastalo sanoo.

- Meidän tavoitteena on edelleen sen yhteisen rautatieaseman saaminen - vuonna x. Toivottavasti kuitenkin tällä vuosikymmenellä, Kangastalo päättää.

Lue seuraavaksi