HKScan antoi tulosvaroituksen - lihan arvo-osat jäävät kaupan hyllylle

Huokeiden perustuotteiden kulutus on kasvanut merkittävästi verrattuna lihan arvo-osiin. Vientiongelmiakin on. Ensi vuonna alkava toinen kehitysohjelma merkinnee työpaikkojen vähennystä. Elokuussa HKScan perusti markkinointitoimiston terävöittämään brändejä ja hyödyntämään muun muassa reseptejä.

talous
Lihanleikkaajat työssä HK Ruokatalon Forssan tehtaan kinkkulinjalla.
Yle

Elintarvikeyhtiö HKScan alentaa tämän vuoden näkymiään. Liikevoitto jääkin viimevuotista alemmaksi vientiongelmien takia.

Lisäksi erityisesti Suomessa huokeiden perustuotteiden kulutus on kasvanut merkittävästi verrattuna lihan arvo-osiin.

HKScanilla on kaksi kehittämisohjelmaa: kun ensimmäinen vuoden lopussa päättyy, toinen alkaa. Se voi viedä työpaikkoja.

Toimitusjohtaja Hannu Kottonen sanoo, että kakkosohjelma on ollut hänellä pitempään työlistalla. Ohjelman henkilöstövaikutuksista ei vielä tiedetä, mutta Kottosen mukaan vähennyksiä voi tulla.

- Mutta missa ja koska, se katsotaan prioriteettijärjestyksessä. Korostan, että tämä on konserniohjelma, ei Suomi-ohjelma.

Toimitusjohtaja kertoo, että vientiajat ovat heikot jopa Aasiassa. Suomalainen ostaminen puolestaan on ollut varovaista koko kuluvan vuoden. Sisäfileen myynti takkuaa, mutta jauhelihan kysyntä on kovaa.

Elokuussa HKScan perusti konsernitason markkinointitoimiston terävöittämään brändejä ja hyödyntämään muun muassa reseptejä.

HKScanin osavuosikatsaus on luvassa 6. marraskuuta.