1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Simo Vaatehuoneelta kannustaa yrittäjiä iskemään nyt: "Hyvinä aikoina pärjäävät torvelotkin"

Myös 99-miehenä tutuksi tullut kauppias kannusti aikanaan lama-ajan ihmisiä edullisille vaateostoksille. Tv-mainosten myötä kahisevia tuulipukuja suorastaan jonotettiin. Nyt Simo Leporanta yllyttää yrittäjiä näkemään vaikeissa ajoissa mahdollisuuksia.

Kotimaan uutiset
Simo Leporanta tekee tutun tervehdyksen remontissa olevan kiinteistön edustalla, jossa Vaatehuone aikanaan sijaitsi.
Katariina Luoma / Yle

Simo Leporanta tuli suurelle yleisölle tutuksi 1990-luvulla Vaatehuoneen mainoksista. Edullisilla 99-hinnoilla itsensä brändännyt kauppias kannusti lama-ajan ihmisiä edullisille vaateostoksille.

- Silloin kaupan alalla oli hyvin vaikeaa. Päädyin tekemään tv-mainontaa itse, koska Kesko koki sen liian kalliiksi, muistelee kauppias Leporanta.

Hän osti liikkeeseensä Keskon varastosta rekkakuormallisen tuulipukuja suuntasi mainosten tekoon.

- Niitä kahisevia, kamalan näköisiä. Myyntipuolelta sanottiin, että ne eivät ole muotia. Sain ne halvalla, Leporanta myöntää.

Myyntipuolelta sanottiin, että tuulipuvut eivät ole muotia. Sain ne halvalla.

Simo Leporanta

Mainoksen myötä tuulipukukansaa tungeksi Leporannan pyörittämään kauppaan Aleksanterinkadulle, ja jonoa riitti Lahden torin kulmalle asti. Vaikka Keskon Vaatehuoneita oli ympäri Suomea, Lahdessa myynti ylsi selvästi korkeimmalle.

- Me aloimme myydä lama-aikaan kunnon tavaraa erittäin edullisesti. Joka viikko oli oma sisäänvetotuote, joka myytiin kohtuu halvalla. Sillä ei paljoa tienattu, mutta ihmiset ostivat samalla montaa muutakin asiaa, kuvailee Leporanta menestyksen avaimia.

Suosion kasvaessa Kesko päätti, että Leporannan innokkuus voisi tehdä koko ketjulle terää. Mainoksia ryhdyttiin tekemään valtakunnan verkkoon.

Lama-aikana ei pidä mennä kyykkyyn

Taloustilanne koheni 90-luvun puolivälin jälkeen. Leporannan bisneksiä ajat eivät enää suosineet.

- Lahdessa alettiin kiimassa rakentaa tätä peltomarkettihommaa ja päätettiin että Aleksanterinkadulta pitää lopettaa pysäköinti. Näin alettiin kylmettää Lahden silloista ykköskatua ja kyllä siinä onnistuttiin, kauppias harmittelee.

Vaikeat ajat ovat parasta aikaa kasvattaa yritystä.

Simo Leporanta

Silloin Leporanta totesi, ettei uskalla enää jatkaa torin Vaatehuoneella. Kauppias hän on edelleen ja nykyinenkin vaateketju on pysynyt plussan puolella taantumasta huolimatta. Leporanta uskookin, että ajatustapaansa muuttamalla yrittäjät voisivat kääntää kurjat ajat edukseen.

- Vaikeat ajat ovat parasta aikaa kasvattaa yritystä. Silloin pitää iskeä. Jos kaikilla menee hyvin, myös torvelot pärjäävät. Lama-aikana Suomessa mennään helposti kyykkyyn; pannaan jarru päälle ja vähennetään väkeä, Leporanta kritisoi.

Sen sijaan Yhdysvalloissa toimitaan Simon mukaan toisin. Siellä vallataan markkinosuuksia ja hiotaan "konetta käyntiin".

- Kun nousu alkaa, meidän kone on valmis ampumaan kovaa, Leporanta tunnelmoi.