Valtatie 23:lla leveän keskialueen tiemerkinnät ovat noin seitsemän kilometrin matkalla Porissa Söörmarkun ja Noormarkun välillä ja valtatiellä 8 noin 11 kilometrin matkalla Laitilan ja Untamalan välillä.
Kokeilulla pyritään parantamaan tien liikenneturvallisuutta antamalla kuljettajalle lisää havainnointi- ja toiminta-aikaa vaaratilanteissa.
- Paras ratkaisu parantaa liikenneturvallisuutta olisi tietysti keskikaiteet, mutta tällä hetkellä ei niihin ole investointirahaa, sanoo liiikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang Varsinais-Suomen ely-keskuksesta.
Kokemukset leveän keskialueen merkinnöistä ovat olleet lupaavia. Ely-keskus on tutkinut liikennetilanteita ennen ja muutosten jälkeen mm. haastattelemalla autoilijoita.
- 80 prosenttia haastatelluista oli sitä mieltä, että tämä on hyvä tapa parantaa liikenneturvallisuutta. Pimeinä aikoina merkinnät näkyvät vielä paremmin ja luovat turvalllisuuden tunnetta liikenteeseen.
Sen sijaan moottoripyöräilijät ovat karsastanet kokeilua.
Kokeilu alkoi Noormarkussa vuonna 2010 ja Laitilassa vuonna 2011.
Leveän keskialueen tiemerkinnät voivat jäädä pysyviksi. Ely-keskuksella olisi halua myös laajentaa niitä muille sopiville tieosuuksille. Nyt ne ovat käytössä liikenne- ja viestintäministeriön poikkeusluvalla vuoteen 2016 asti.
Vastaavia kokeiluja on menossa eri puolilla maata muuallakin.