Tutkija: Vitamiineja popsitaan turhaan

Vitamiinipurkit voi ravitsemusepidemiologi Jaakko Mursun mukaan jättää kaupan tai apteekin hyllyille. Tärkeämpää on syödä monipuolisesti sekä suosia myös kasviksia ja marjoja.

terveys
Vitamiinipillereitä pöydällä.
Jessica Edén / Yle

Ravointolisien eli eri vitamiinien tai antioksidanttien käyttö yleistyy jatkuvasti. Suomalaisista naisista joka toinen ja miehistä ainakin joka kolmas käyttää nykyisin vähintään yhtä ravintolisää. Niiden hyödyllisyys ja myös mahdolliset haitat ovat olleet esillä Itä-Suomen lääketiedepäivillä.

Aiheesta luennoinut ravitsemusepidemiologi Jaakko Mursu Itä-Suomen yliopistosta sanoo, että useimmissa tapauksissa ravintolisen käyttö on turhaa. Yksi poikkeus on kuitenkin selvä:

- D-vitamiinin puutos näyttäisi olevan suomalaisessa väestössä hyvin yleistä. D-vitamiinia tulee auringonvalosta ja täällähän ei tietysti useimpina kuukausina paista aurinko. Se voi siis olla poikkeus.

- Parhaat D-vitamiinilähteet ovat auringonvalon lisäksi rasvainen kala, maitovalmisteet ja margariini.

Vanhaa kunnon kalanmaksaöljyä Mursu ei laita D-vitamiinin lähteenä pannaan.

- Kyllä se yksi lähde on, mutta ehkä D-vitamiinivalmiste on hieman parempi.

Vitamiinivalmisteiden ja antioksidanttien myynti on kovaa bisnestä ja siinä pyörii isot rahat. Miten tutkija tasapainoilee tämän asian kanssa?

- Myynti on tosiaan kovaa. Ihmiset ostavat vitamiinivalmisteita, koska he kokevat niistä olevan terveydellistä hyötyä. Iso osa kokee, että koska ruokavaliossa on puutteita, niin lisiä käytetään varmuuden vuoksi. Helpoin tapa on turvautua ravintolisään siitäkin huolimatta että ei ole vakuuttavaa näyttöä hyödystä.

Pian julkaistaan uudet ravintosuositukset

Mursu kertoo, että muutaman viikon kuluttua julkaistaan uudet pohjoismaiset ravintosuositukset, ja niissä otetaan kantaa muun muassa D-vitamiinisuosituksiin.

- Kun tutkimuksia on runsaasti ja tutkimusnäyttöjä runsaasti, niin siinä voidaan päätyä erilaisiin lopputuloksiin.

Koska ruokavaliossa on puutteita, niin lisiä käytetään varmuuden vuoksi.

Jaakko Mursu

Eli ketä uskaltaa uskoa?

- Kyllä kokonaisuutena yksimielisyys on aika lähellä tutkijoiden keskuudessa siitä, mihin voi uskoa.

Mursu painottaa terveellisen ruokavalion tärkeyttä.

- Kyllä yleensä kasviksia, hedelmiä ja marjoja saadaan liian vähän. Niitä voi aina lisätä.

Mursu listaa kasviksissa olevan runsaasti folaattia, kivennäisaineita, vitamiineja ja mineraaleja.

Marjojen osalta tutkimus keskittyy nykyisin erilaisiin fenolisiin yhdisteisiin. Niillä näyttäisi olevan edullisia vaikutuksia sokeriaineenvaihduntaan ja verisuonten toimintaan. Ne saattavat osaltaan ehkäistä jopa diabetestä ja sydänkuolemia.

- Näyttö on lupaavaa, mutta kyllä siinä on vielä monta mutkaa matkassa, ravitsemusepidemiologi Mursu sanoo.