Rudolf Dieselin hämärästä kuolemasta 100 vuotta – moottori voi edelleen hyvin

Helmikuussa 1893 Rudolf Dieselille myönnettiin Saksan keisarillisen patenttitoimiston patentti 67207. Wärmekraftmaschinen patenttihakemuksessa ei ollut kuin 13 sivua. Tänään keksijänsä mukaan myöhemmin nimetty moottori liikuttaa eri kulkuneuvoissa lähes jokaista. Diesel itse kuoli rahattomana.

tekniikka
Nuori insinööri Rudolf Diesel vuonna 1883. Kolme vuotta aiemmin hän valmistui Münchenin teknillisistä yliopistosta koulun historian parhain arvosanoin.
Nuori insinööri Rudolf Diesel vuonna 1883. Kolme vuotta aiemmin hän valmistui Münchenin teknillisistä yliopistosta koulun historian parhain arvosanoin.MAN-Museum Historisches Archiv

Rudolf Diesel kuoli 29. syyskuuta 1913, mutta syytä ei tiedetä. Diesel katosi laivamatkalla Englannin kanaalin yli. Hän oli menossa Consolidated Diesel Manufacturing -yhtiön tapaamiseen.

Salaliittoteorioiden mukaan hänet tapettiin, koska hän vei tietämystään englantilaisille. Toisen teorian mukaan Diesel hukuttautui. Rudolf Diesel oli tekninen nero, mutta surkea liikemies. Hänen terveytensä petti 1911 pitkään kestäneissä patenttiriidoissa.

Kaksi viikkoa katoamisen jälkeen Hollannin rannikon läheisyydessä kellui miehen ruumis. Ruumiin vaatteista löytyneet esineet kuuluivat Dieselille. Kovan merenkäynnin vuoksi hajoamistilassa olevaa ruumista ei kuitenkaan saatu nostettua. Kuolinsyy ja lopullinen varmuus vainajasta jäivät selvittämättä.

Dieselin tulevaisuus oli kaukana edessä

Insinööri Dieselin tuotekehityksen alkaessa tavallisella bensiinimoottorilla pääsi 12 prosentin ja kaasumoottorilla 17 prosentin hyötysuhteeseen. Hyötysuhteella tarkoitetaan sitä, montako prosenttia polttoaineen energiasta moottori pystyy hyödyntämään.

Diesel kehitteli moottoria, jossa polttoaineen ja ilman seos puristettaisiin niin tiukkaan, että polttoaineena käytetty maapähkinäöljy syttyisi itsekseen. Diesel pääsi jo ensimmäisellä prototyypillään 25 prosentin hyötysuhteeseen.

Kun 1920-luvulla saksalaiset autoasiantuntijat alkoivat puhua taloudellisesta dieselmoottorista tulevaisuuden voimanlähteenä, oli keksijä jo kuollut. Se todellinen tulevaisuuskin oli kuitenkin vielä vuosien päässä.

MAN-yhtiö toi vuonna 1924 ensimmäisenä markkinoille kuorma-auton dieselmoottorilla.
MAN-yhtiö toi vuonna 1924 ensimmäisenä markkinoille kuorma-auton dieselmoottorilla.MAN-Museum Historisches Archiv

1924 Saksassa tuli myyntiin ensimmäinen Dieselin patentoimalla moottorilla varustettu kuorma-auto. Viisi vuotta myöhemmin amerikkalainen Cummins kokeili moottoria prototyypin henkilöautossa. Sarjatuotantoon dieselmoottori pääsi vuonna 1936, kun markkinoille tuli Mercedes-Benz 260 D.

Ilonpilaaja neljällä pyörällä ja muita haukkumasanoja

Henkilöautojen dieselmoottoreille naureskeltiin vuosikymmeniä. Koneista ei lähtenyt tehoa, mutta savua ja meteliä sitäkin enemmän. Moottoreiden nakuttava ääni oli nolo. 1960-luvulla saksalaislehdistö julisti dieselmoottorin ilonpilaajaksi neljällä pyörällä, joillaisella ajavat vain tosikot. Suomessa diesel oli pitkään nokivasara tai tuttavallisemmin naku.

Kuva vetelistä dieseleistä muuttui hitaasti, mutta isommissa automalleissa myynti kääntyi kuitenkin nousuun. Todellinen boomi alkoi 1975, kun markkinoille tuli VW Golf Diesel. Kyseessä oli ensimmäinen kompaktiin autoluokkaan tullut dieselmoottorinen vaihtoehto, joka kävi myös kaupaksi.

Kuorma-autoissa, työkoneissa tai laivoissa diesel oli jo itsestäänselvyys, mutta korkeilla kierrosluvuilla toimiva henkilöauton moottori tuli tavallisen kansan vakavasti otettavaksi vaihtoehdoksi vasta Golfin myötä. Pian muutkin valmistajat keksivät, että dieselillä voi ajaa myös pikkuautoa ja joku sellaisen myös ostaa.

Mercedes-Benz 260 D mainos vuodelta 1936 ylisti jo tuolloin dieselmoottorin polttoainetehokkuutta.
Mercedes-Benz 260 D mainos vuodelta 1936 ylisti jo tuolloin dieselmoottorin polttoainetehokkuutta.Veho Group

Sitten tuli turbo ja loppui nauru

Turboahdin ja lopulta polttoaineen suorasuihkutus muuttivat dieselmoottorin imagon. Aika harva uskoi vielä 80-luvulla, että dieseleiden myynti voisi uhata bensiinin valta-asemaa henkilöautoissa. 1989 esiteltiin Audi 100 Turbodiesel Direct Injection. TDI käsitti auton, joka liikkui tarvittaessa rivakasti, mutta polttoainetta vähän kuluttaen.

Rudolf Diesel sai 4,5 tonnia painavan moottorinsa ensimmäistä kertaa kunnolla pyörimään 1897. Päiväkirjassaan hän mainitsee kamppailleensa vuosia valtavien ja täysin odottamattomien vastoinkäymisten kanssa. Diesel kirjoitti niin ikään ”saavuttaneensa nyt tuloksia, jotka ylittävät kirkkaasti kaiken tähän saakka kehitetyn”.

Diesel ei kehunut itseään turhaan. Hän tiesi taitonsa. Münchenin teknillisestä yliopistosta Diesel valmistui 1880 koulun historian korkeimmin arvosanoin.

120 vuotta insinööri Dieselin saaman patentin jälkeen monissa maissa valtaosa myydyistä henkilöautoista on varustettu dieselmoottorilla ja kuorma-autoista käytännössä kaikki. Ammattikäytössä dieselmoottori hallitsee ympäri maailmaa. Rudolf Dieselin nakuttavalle koneelle ei naura enää kukaan.