1. yle.fi
  2. Uutiset

Jättirekkoja Lapin teille ehkä kymmeniä - pääteiden ongelmakohdat harvassa

Ajoneuvoasetus sallii lokakuun alusta rekoille aiempaa suuremman, jopa 76 tonnin kokonaispainon. Aivan heti nämä "jättirekat" eivät kuitenkaan valtaa Lapin teitä.

Kuorma-auto & rekka
Kolmiakselinen teli.
Jani Ilola / Yle

Lapin teillä liikennöinee loppuvuonna korkeintaan kymmeniä uuden ajoneuvoasetuksen mukaisia jättirekkoja. Lapin liikenneyrittäjien puheenjohtajan Kari Kähkösen mukaan harva lappilainen kuorma-autoilija on uusimassa kalustoaan pelkästään uuden, korkeamman kokonaispainon vuoksi.

- Esimerkiksi viime aikoina tilatut uudet yhdistelmät ovat tietysti jo uuden mitoituksen mukaisia. Ja sama tahti jatkunee, eli kalustoa uusittaessa se tilataan uuden mitoituksen mukaan, Kähkönen arvioi.

Ajoneuvoasetus sallii rekoille lokakuun alusta 76 tonnin kokonaispainon yhdeksänakselisille ajoneuvoyhdistelmille. Nykyisen kaltaiset seitsenakseliset rekat voi muutoskatsastaa 64 tonnin tai 68 tonnin kokonaispainolle.

Isompi rekka, isompi hinta

Kähkösen mukaan siirtyminen suurimpaan sallittuun kokonaismassaan tietää uuden rekan hintaan noin 50 000 euron korotusta.

- Isompi paino vaatii enemmän moottoritehoa ja esimerkiksi akseleita on isomman kokonaismassan ajoneuvoyhdistelmissä enemmän. Kaikkinensa hinta nousee varmasti tuonne 400 000 euron luokkaan.

Kähkönen uskoo, että ensimmäisenä Lapissakin uuden mitoituksen mukaiseen kalustoon siirrytään puunkuljetuksissa ja maanrakennusalalla, mutta sielläkin vähitellen.

- Puunkuljetuksissa painetta on tullut metsäyhtiöiltä siihen suuntaan, että pitäisi siirtyä uuteen kokoluokkaan. Myös maanrakennuspuolella suuremman kokonaismassan tonnit on helpompi saada täyteen, mutta esimerkiksi kaupan alan tavarankuljetuksissa rahtia on harvemmin niin paljon, että korkeammalle kokonaismassalle olisi tarvetta, Kähkönen laskee.

"Päätiestöllä pelättyä vähemmän ongelmia"

Lapin ELY-keskuksen mukaan raskaan liikenteen siirtyminen aiempaa suurempiin kokonaispainoihin ei aiheuta suuria ongelmia Lapin tiestöllä. Liikenne-vastuualueen johtajan Jaakko Ylinamman mukaan esimerkiksi nelostiellä ongelmia voi tulla, mutta ne ovat paikallisia ja rajoitettuja.

- Nelostiestä olemme tehneet riskikartoituksen, jonka mukaan paikallisia ongelmakohtia on pitkin tien pituutta, mutta ne eivät ole kovin pitkiä. Esimerkiksi valtatie 21:n osalta vastaavaa selvitystä ei ole tehty, mutta uskon että ainakin eteläpäässä runkokantavuus on riittävä, Ylinampa sanoo.

- Päätiestön osalta tällaisia paikallisia pulmakohtia voi tulla ja niissä jouduttaneen tekemään saneerauksia, mutta pääsääntöisesti ongelmilta selvittäneen.

Sen sijaan alemmalla tiestöllä ongemia on laajemmin: esimerkiksi painorajoitettujen siltojen määrä on kaksinkertaistumassa Lapissa. Ylinamman mukaan myös alikulkusiltojen korkeus voi aiheuttaa ongelmia lähinnä taajama-alueilla.

Lue seuraavaksi