Kielimuuri ja toimitusrajoitukset suomalaisen verkkokaupan esteinä Venäjällä

Hidasteiden vähentämiseksi on perustettu suomalaisia verkkokauppoja auttava palvelu. Verkko-ostosten määrä kasvaa Venäjällä kymmenien prosenttien vuosivauhtia.

talous
Nainen käyttää läppäriä.
Yle

Venäläisten tekemien verkko-ostosten määrä kasvaa huimaa vauhtia. Suomalaisia verkkokauppoja autetaan ottamaan entistä suurempi siivu näistä markkinoista uuden palvelun avulla.

Tarkoituksena on auttaa suomalaisia verkkokauppiaita rakentamaan sähköisen liiketoiminnan ratkaisuja, tavoittaa asiakkaita sekä auttaa tuotteiden toimittamisessa venäläisasiakkaille. Matkahuollon ja verkkokaupparatkaisuja tarjoavan BusinessVERCCO -yhtiön kanssa palvelussa on mukana lappeenrantalainen digitaaliseen markkinointiin Venäjällä erikoistunut Mediatalo Toimelias.

Venäläiset pitävät suomalaisia verkkokauppoja luotettavina. Tilausten tekemistä ovat kuitenkin rajoittaneet kieliongelmat sekä toimitusrajoitukset.

Rajan lähellä odotettavissa venäläisten pakettiliikenteen kasvua

Venäläisten tilaamia tuotteita ei aluksi toimiteta suoraan Venäjälle, vaan itärajan tuntumassa sijaitseviin Matkahuollon noutopisteisiin Suomessa. Matkahuolto on luonut venäläisiä varten oman noutopistehaun.

- Venäläiset noutavat kuukausittain noin tuhat lähetystä toimipisteistämme jo nyt, kertoo Matkahuollon myyntipäällikkö Erkki Vehman.

Venäläiset noutavat paketteja Matkahuollon noutopisteistä samalla, kun asioivat muutenkin Suomessa. Matkahuollon tavoitteena on alkaa viedä lähetyksiä suoraan Venäjälle ensi vuonna.

Verkko-ostosten määrä kasvaa kymmenien prosenttien vuosivauhtia

Mediatalo Toimeliaan mukaan venäläiset tekivät viime vuonna ostoksia internetissä yhdeksän miljardin euron edestä. Verkko-ostosten määrän odotetaan kasvavan 30 prosentin vuosivauhtia.

Eniten venäläiset ostavat verkosta lento- ja junalippuja sekä vaatteita, kenkiä ja asusteita.