Jo 25 000 ihmistä on päättänyt olla lokakuun ilman lihaa

Docventuresista tuttu Riku Rantala päätti olla kuukauden syömättä lihaa ja haastoi suomalaiset mukaan. Vegaaniliiton varapuheenjohtaja hehkuttaa Lihaton lokakuu -kampanjaa ja kannustaa syömään paljon pähkinöitä.

Kotimaa
Ruoka-annoksessa yrttiset lohkoperunat punajuurilisäkkeellä sekä kasvispihvejä sienikastikkeella.
Mari Siltanen / Yle

Savutofu korvaa aamuleikkeleet Lihattomassa lokakuussa. Vegaaniliiton tamperelainen varapuheenjohtaja Sari Komulainen kannustaa vielä lisäämään hummusta, niin oiva aamupala on valmis.

Lihan pois jättäminen ruokavaliosta on Komulaisen mukaan helppo juttu. Tarvittavat ravintoaineet löytyvät ilman tuntikausia kestävää papujen liottelua.

- Papujahan saa kaupasta purkissa. Voi myös heittää pähkinöitä ja siemeniä vaikka joka ruokaan.

Lihattomasta lokakuusta Sari Komulainen on innoissaan.

- Mahtavaa! Aivan ihanaa, että kasviperäiset tuotteet tulevat pikkuhiljaa enemmän tunnetuksi.

Makkaransyöjäksi tituleerattu Riku Rantala aloitti lihattoman kampanjan Luontoliiton toiminnanjohtaja Leo Straniuksen houkuteltua hänet mukaan. Komulainen arvelee, että makkaran välttäminen onnistuu Rantalalta hyvin.

- Veikkaan että Riku onnistuu hienosti löytämään maukkaita ja tukevia ruokia kaupasta. Hän innostuu ehkä kokkailemaankin.

Kiireisenä päivänä pähkinät ja papupurkki avittavat

Proteiinien perään kyselevää Komulainen valistaa kasvikunnan monipuolisuudella. Esimerkiksi viljoista löytyy proteiinia ja gluteiinittomiakin vaihtoehtoja löytyy keliaakikoille. Komulainen luettelee vielä lisäksi linssit, herneet, siemenet ja pähkinät.

- Minä olen pähkinänainen itse. Parapähkinät, hasselpähkinät, niitä on paljon erilaisia. Niissä on paljon erilaisia kivennäisaineita, esimerkiksi sinkkiä, magnesiumia, kaliumia ja parapähkinöissä varsinkin seleeniä.

Veikkaan että Riku onnistuu hienosti löytämään maukkaita ja tukevia ruokia kaupasta.

Sari Komulainen

Mutkatkin voi oikaista tiukkana päivänä kulkematta lihaeinesten kautta.

- Jos on kiireinen päivä, voi ottaa valmiskastikkeen ja täysjyväpastaa kaupasta. Lisää vielä papuja tölkistä ja syö välipalana pähkinää sekä kasviksia. Pitäisi löytyä proteiinit, vitamiinit, rasvat ja energia.