Katsastusmiestä ei hämätä karkkiaskilla

Autoilijat ovat vuosien saatossa kokeilleet jos jonkinlaisia vippaskonsteja saadakseen autonsa katsastettua. Tuoreen leiman eteen on tehty jopa vaarallisia virityksiä ja rekisterikilpiäkin on väärennetty.

Katsastushallin seinälle on päätynyt autojen "huijariosia". Taululta löytyy kaikkea aina rekisterikilvistä jarrulevyihin ja kaikkea siltä väliltä.

Auton katsastaminen on säännöllisesti toistuva pakko, joka perustuu tietenkin siihen että liikenteessä olevat ajoneuvot ovat kunnossa ja liikenne sujuu turvallisesti. Aina kaikki ei suju kuitenkaan ongelmitta ja se tietää jonkin verran kustannuksia korjaustöiden muodossa.

Aina korjaustöitä ei kuitenkaan tehdä kunnolla. Porin Ulasoorissa sijaitsevalla katsastusasemalla on jätetty talteen kaikkein räikeimpiä "tee se itse" -korjauksia. Vuosien saatossa kasvanut auton osien kokoelma on mielenkiintoinen. Sieltä löytyy muun muassa kumiletkulla jatkettu jarruputki.

- Täydessä jarrutuksessa kumiletku olisi todennäköisesti haljennut. Se on ihan hengenvaarallinen viritys, sanoo katsastusmies Juha-Pekka Rintakoski A-katsastuksesta.

Itse rakenneltuja rekisterikilpiä

Kokoelmasta löytyy myös useita väärennettyjä rekisterikilpiä. Esimerkiksi rekisteristä TGP-540 on tehty raaputtamalla ja maalaamalla TOR-548. Myös muita väärennöksiä löytyy, osa paremmin ja osa huonommin tehtyjä. Yksi rekistereistä on tehty ihan alusta asti itse, siihen ei tarvittu muuta kuin pala peltiä ja hiukan maalia.

- Suomessa auton rekisterikilpi voi olla usein kuranen, joten ihan helposti noita väärennöksi ei välttämättä havaitse, Rintakoski sanoo.

Peltitöissä ja varoitusvaloissa hämätään usein

Rintakosken mukaan kaikkein tyypillisimpiä virheitä auton korjauksessa on ruostevaurioiden korjaukset. Silmänlumeeksi tehdyissä korjauksissa käytetään usein kittiä ja mustaa maalia.

- Sitten laitetaan niin sanottua tiikerikittiä. Toivotaan, että me emme haluaisi liata hanskojamme ja takkejamme siinä mustassa tökötissä.

Myös uusien autojen katsastuksessa yritetään silloin tällöin hämäystekniikkaa. Kun esimerkiksi ABS-jarrujen tai turvatyynyjen viasta kertova merkkivalo palaa, on se voitu piilottaa teipin alle.

- Joskus merkkivalon eteen on kerätty suuri kasa tulitikku- tupakka- tai karkkiaskeja, Rintakoski kertoo.