Elintarvikeala haluaa auttaa kuluttajia tekemään ilmastomyönteisiä valintoja

Nyt laadituissa pelisäännöissä sovitaan, että niihin sitoutuneet elintarvikealan yritykset käyttävät jatkossa MTT:n suositusta hiilijalanjälkien laskentaan.

Kotimaa

Joukko alan yrityksiä on laatinut pelisäännöt viestintään elintarvikkeiden ilmastovaikutuksista yhteistyössä MTT:n kanssa. Elintarvikkeen hiilijalanjäljestä vertailukelpoisesti kertovaan merkkiin on kuitenkin vielä matkaa.

Viestintä elintarvikkeiden hiilijalanjäljistä on viime vuosina yleistynyt Suomessa. Tällä hetkellä alan yrityksillä on käytössä neljä eri hiilijalanjälkimerkkiä, joita löytyy noin 40:stä eri tuotteesta. Lisäksi osa yrityksistä kertoo elintarvikkeiden ilmastovaikutuksista nettisivuillaan.

- Kuluttajat ovat kiinnostuneita elintarvikkeiden ilmastovaikutuksista, ja jotkut yritykset ovat vastanneet tähän tarpeeseen. Tällä hetkellä viestintä ilmastovaikutuksista ei kuitenkaan toimi, koska hiilijalanjälkiä ei lasketa täysin samalla tavalla ja ne ovat visuaalisestikin erilaisia, kuvailee Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT:n tutkimusjohtaja Juha-Matti Katajajuuri.

Vertailukelpoisen ilmastovaikutustiedon tuottaminen on helpottumassa, sillä MTT on julkaissut marraskuussa 2012 suosituksen elintarvikkeiden ilmastovaikutusten arviointiin. Sen myötä elintarvikealan yritykset ovat ensimmäistä kertaa saaneet ohjeet ilmastovaikutusten yhtenäiseen laskentaan.

Nyt laadituissa pelisäännöissä sovitaan, että niihin sitoutuneet alan yritykset käyttävät jatkossa MTT:n suositusta elintarvikkeiden hiilijalanjälkien laskentaan.

Tavoitteena on saada lopulta elintarvikkeisiin vertailukelpoinen hiilijalanjälkimerkki, mutta siihen on vielä matkaa. Merkin kehittelyä ei ole aloitettu, mutta siitä on keskusteltu.

- Haasteena tulee olemaan se, miten saadaan kuluttajat vertailemaan elintarvikkeiden ilmastovaikutuksia eri tuoteryhmien, kuten vaikkapa meijerituotteiden sisällä. Ei ole järkeä viestiä kuluttajille, että porkkanan ilmastovaikutukset ovat pienemmät kuin juuston, kun niiden ravitsemukselliset arvot ovat aivan erilaiset, sanoo Katajajuuri.

Hiilijalanjälkimerkki ei ole ainoa elintarvikealan yhteistyön tavoitteista. Lisäksi viestintää vastuullisista kulutusvalinnoista halutaan lisätä muun muassa kouluissa ja sosiaalisessa mediassa.

Ilmastovaikutuksista viestiminen on myös jatkossa elintarvikealan yrityksille vapaaehtoista.

Tänään julkistettuja pelisääntöjä ovat olleet sorvaamassa Altia, Fazer Brands, HK Ruokatalo, Kauppapuutarhaliitto, Snellmanin Kokkikartano, maa- ja metsätalousministeriö, Maa- ja metsätalousyrittäjien keskusliitto MTK, Ravintoraisio, Saarioinen, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK, Stora Enso, ympäristöministeriö, Yara Suomi sekä Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT.