Personal trainer näkee paljon itseinhoa

Personal trainerin luo hakeutuvista jopa 95 prosenttia kuvittelee olevansa paljon suurempia kuin he todellisuudessa ovat. Erityisesti nuoret naiset tahtoisivat näyttää fitness-urheilijalta.

terveys
Kuvass lenkkikengät ulkona kivipaaden päällä suoran edestäpäin kuvattuna.
Petri Kuikka / Yle

Personal trainerit pääsevät työssään hyvin lähelle asiakkaitaan. Asiakkaat avautuvat heille elämäntilanteestaan ja myös henkilökohtaisista ongelmistaan, vaikka tapaamisten pääasioita ovatkin syöminen ja liikkuminen.

- Asiakkailla voi olla myös muita, esimerkiksi työhön tai parisuhteeseen liittyviä ongelmia, jotka nousevat esiin tapaamisissa. Olen huomannut, että nämäkin ongelmat helpottavat hiljalleen siinä vaiheessa, kun ruokavalio ja liikunta saadaan tasapainoon, kertoo personal trainer Ilona Nygård.

Hänen mukaansa jopa 90 prosenttia asiakkaista pystyy pitkäjänteiseen elämänmuutokseen ruuan ja liikunnan suhteen. Toiset 10 prosenttia ei ole ollut henkisesti valmis muutokseen tai halunnut sitä riittävästi.

- Muutos ei onnistu, jos karkkipussi tai grillin autokaista vetävät enemmän puoleensa.

Vääristynyt kehonkuva on hyvin yleinen

Personal trainerit näkevät työssään hyvin monenlaisia ihmisiä. Nygårdin mukaan jopa 95 prosenttia asiakkaista kuvittelee olevansa paljon suurempia ja ylipainoisempia kuin he todellisuudessa ovat. Tässä joukossa on nuoria, mutta myös vanhempia ihmisiä, pääasiassa naisia. Heidän toiveenaan olisi rasvaton keho. Erityisesti nuoret tahtoisivat näyttää fitness-urheilijalta, vaikkeivät urheilijatkaan ole sen näköisiä kuin kisakaudella. Sellaisen kehon saaminen on suurimmalle osalle ihmisistä mahdotonta.

Monilla asiakkaista on suoranaista itseinhoa omaa kehoaan kohtaan. Hyvin monet myös kritisoivat jotakin tiettyä kohtaa kehossaan.

Tuloksia ei synny viikossa tai kahdessa, vaan asiakkaan täytyy olla valmis tekemään kovasti töitä monen kuukauden ajan.

Ilona Nygård

- Muistutan heitä siitä, että hyvä olo lähtee korvien välistä. On vaarallista olla liian laiha. Kun viihtyy omassa kehossaan, voi hyvin. Toki ruokavalio ja liikunta ovat tärkeitä tässä kokonaisuudessa.

Personal trainer ei koskaan ota asiakkaakseen henkilöä, jolla on anoreksia tai anorektisia piirteitä, vaan kehottaa häntä hakeutumaan terveydenhuollon ammattilaisen vastaanotolle.

Dieetit ovat vain juhlamekkoa varten 

Dieetillä haetaan usein pikaista muutosta painoon, mutta se toimii toimii vain poikkeustilanteissa, kuten jos kireän juhlamekon olisi mahduttava päälle parin viikon päästä. Nygård ei lähtisi kokeilemaan tällä hetkellä suosittua 5:2-dieettiä ainakaan ennen kuin sen vaikutuksista on saatu tarkempia tutkimustuloksia.

- Eikä esimerkiksi 20 kilon painonpudotus synny minkään dieetin avulla, vaan se vaatii perusruokavalion kuntoon laittamisen. Tuloksia ei saada viikossa tai kahdessa, vaan asiakkaan täytyy olla valmis tekemään kovasti töitä monen kuukauden ajan. Ja sen jälkeen on ymmärrettävä, ettei vanhaan ruokavalioon ole enää paluuta.

Nygård suosittelee pitämään maksimissaan yhden herkkupäivän viikossa. Tavallista suklaata terveellisempää on raakasuklaa, josta saa teollista suklaata enemmän ravintoaineita.

- Painonhallinnan kannalta on tärkeää muistaa, että synttäreitä ja juhlia tulee vastaan jatkuvasti, mutta muutama kakkupala ei kaada mitään, jos perusruokavalio on kunnossa.

Ennakkoluulottomasti uusien lajien pariin

Toisin kuin usein kuvitellaan, personal trainerit eivät ole vain laihduttajia varten, vaan he auttavat löytämään uusia liikuntalajeja tai valmientautumaan uusiin liikuntahaasteisiin, kuten vaikkapa maratonille.

Nygård muistuttaa, ettei laihtuminen saisi olla syy liikkumiseen. Uudet liikuntalajit voivat olla avain uuteen liikunnan iloon.

- Liian yksipuolinen liikunta tyrehdyttää liikunnan ilon. Jos ei tee kuin tasavauhtisia 60 minuutin kävelyjä, niin alkaahan se puuduttaa. Kannattaa rohkeasti etsiä uusia lajeja, joista innostuu.

Liikuntaa ei pitäisi nähdä suorittamisena, vaan siitä kannattaa opetella nauttimaan.

- Osa asiakkaistani vierastaa ryhmäliikuntatunteja, mutta erityisesti talven koittaessa ne ovat hyvä lisä yhdistettynä esimerkiksi kuntosaliin, lenkkeilyyn tai hiihtoon.