yle.fi-etusivu

Hämäläiset matkailuyrittäjät kyllästyivät jahkailuun

Hämeen matkailuyritykset ovat päättäneet perustaa yhdistyksen piristämään matkailuelinkeinoa. Yhteisen yhdistyksen toivotaan ajavan paremmin matkailuyrittäjien asiaa ja nostavan Kanta-Hämeen tunnettavuutta niin kotimaisilla kuin kansainvälisilläkin markkinoilla.

matkailuyritykset
Turisteja Hämeenlinnan info-taulun luona.
Miki Wallenius / Yle

Hämeen matkailuyritykset tuskastuivat matkailuelinkeinon jatkuvasta alamäestä Kanta-Hämeessä. Nelisenkymmentä matkailuyritysten edustajaa, pääosin Hämeenlinnasta, päätti viime viikolla järjestäytyä ja ryhtyä edistämään koko maakunnan matkailuelinkeinoa.

Alan yrittäjät ovat huolissaan siitä, että kaikilla matkailumittareilla mitattuna Kanta-Häme on kolmen heikoimman maakunnan joukossa. Myöskään toimet matkailun edistämiseksi maakunnassa eivät ole purreet, sillä maakunnan matkailuasioita on hoidettu jo vuosikausia liian virkamiesvetoisesti.

Tammelan Kala-apajan yrittäjä Jorma Pura on mukana perustamassa uutta matkailuyhdistystä. Hän sanoo, että matkailuelinkeino tarvitsee yrityslähtöpohjaista markkinointia ja myyntiä sekä myynninedistämistä. Matkailuyrittäjät haluavat tehdä selvän irtioton maakunnallisesta Hämeen Matkailusta, joka viime aikoina on keskittynyt lähinnä Hämeenlinnan matkailuasioihin.

– Kyllä me nyt aika omia polkuja lähdetään. Emme ole polttamassa siltoja, mutta selkeää napanuoren katkaisua tässä tehdään. Tämä matkailuhomma näivettyy tällä alueella, jos emme tee jotain.

– Nyt on niin kova tahtotila ruveta tekemään jotakin toisin kuin se, mitä on tehty aikaisemmin. Se on varmasti perustana ja lähtökohtana tälle järjestäytymiselle. Toisena asia on se, että taloudellinen tilanne kaikin puolin myös matkailualalla on se, että tässä pikkuhiljaa pienet, ehkä isommatkin yritykset, joutuvat pistämään rukkaset naulaan, jos tähän ei saada jonkinnäköistä rotia eteenpäinviemiseksi.

Häme tutuksi maakunnan ulkopuolellekin

Jorma Pura kertoo, että ensi on tarkoituksena saada sisältö yhdistykselle ja kevyt organisaatio viemään sitä eteen päin.

– Meidän pitää päästä erottumaan tässä Hämeen alueella ja nyt vaikka näitä projekteja on ollut, niin ei me olla erotuttu sillä lailla. Nyt pitää tehdä jotakin toisin ja siinä me lyömme kaikki yrittäjät päämme yhteen ja pohdimme, että millä me päästään esille.

Yksi uuden matkailuyhdistyksen ajatuksista on se, että Hämeen on hakeuduttava selkeämmin Helsingin yhteyteen. Ensimmäisessä yrittäjien yhteispalverissa lanseerattiin ajatus Helsinki Countryside.

– Kun markkinoidaan ja edistetään myyntiä muualle maailmaan, niin Helsinki Countryside eli noin pari sataa kilometriä harpilla vedettynä Helsingistä on meidän näkemyksen mukaan aika kova juttu.