Viranomaiset suosittelevat, mutta mitä sinä syöt?

Uusissa pohjoismaisissa ravitsemussuosituksissa on mukana konkreettisia ruokasuosituksia. Valtaosan rasvasta pitäisi tulla kalasta, kasveista ja pähkinöistä. Punainen liha on vältettävien ruokien listalla. Mitä sinä syöt? Noudatatko ravitsemussuosituksia? Saako ruokavalioista luotettavaa tietoa?

Osallistu
Porkkanaraastetta lautasella.
Kotimaisten kasvisten, kuten porkkanan ilmastovaikutus on pieni.Jori Asikainen / Yle

Pohjoismaisen asiantuntijaryhmän toinen suomalaisjäsen, dosentti Ursula Schwab sanoo, että suosituksissa listataan ensi kertaa vältettäviä ja suositeltavia ruoka-aineita.

– Ihmiset ovat erittäin hämmentyneitä. Jos mediaa seuraa, ei sieltä ohjeita terveyttä edistävään ruokavalioon juurikaan saa. Mikä on luotettavaa tietoa, niin ei se ole maallikolle lainkaan yksinkertainen asia arvioida, Ursula Schwab sanoo.

– Vältettävien puolella on (kovan rasvan lisäksi) punainen ja prosessoitu liha, sokeriset tuotteet, alkoholi, suolaiset tuotteet ja muutenkin suolaa pitäisi saada vähemmän, rasvaiset maitovalmisteet ja vaaleat viljatuotteet.

Suosituslistalle puolestaan yltävät kalan lisäksi kasvikset, hedelmät ja palkokasvit, pähkinät, siemenet ja täysjyvävilja sekä marjat.

Kaikkiaan rasvojen ja hiilihydraattien kriteeriksi otettiin uusissa suosituksissa määrän lisäksi laatu.

Keskustelu ravitsemussuosituksista jatkuu perjantaina 4.10. klo 21 TV1 A-Studio: Streamissa, jossa ovat vieraina professori Pohjoismaisen asiantuntijaryhmän toinen suomalaisjäsen, dosentti Ursula Schwab sanoo, että suosituksissa listataan ensi kertaa vältettäviä ja suositeltavia ruoka-aineita.