"Perinteiset rangaistukset eivät tepsi kouluhäiriköihin"

Opettajien pitäisi pyrkiä palauttamaan koulukuria positiivisen palautteen kautta, sanoo koululaisten käytöshäiriöiden hoitamista kouluttava asiantuntija. Hänen mukaansa tärkeää on, että jokainen luokassa oleva lapsi huomioidaan yksilönä.

Kotimaa
Oppilas kirjoittaa liitutaudulle.
Yle

Ongelmaoppilaan pitkään jatkunut huonon palautteen kierre on tärkeää saada katkaistuksi, sanoo opettajia häiriötilanteiden käsittelyyn kouluttava asiantuntija.

Ihmeelliset vuodet -menetelmästä torstaina Kuopiossa puhuneen Kati Granlundin mielestä lapsi on valmis ottamaan vastaan ohjeita, kehumista ja kannustamista, kun häneen luodaan rakentava suhde. Tärkeää on pyrkiä huomioimaan jokainen oppilas yksilönä.

- Vahvasti häiriköiviin lapsiin eivät rangaistukset perinteissä muodossa tepsi, vaan heiltä täytyy aina löytää syy käytökselle. Käyttäytyminen on lähes aina opittua ja seurausta jollekin asialle. Ensin täytyy ymmärtää käyttäytymisongelma, jotta voidaan auttaa ja opettaa vaihtoehtoista toimintaa.

Granlundin mukaan lasta voidaan ymmärtää muun muassa tarkkailemalla, pohtimalla, päättelemällä ja keskustelemalla sekä oppilaan että kodin kanssa.

- Lapsella voi olla neurologinen problematiikka. Jos on oppinut vain muutamia keinoja miten selviytyä esimerkiksi sosiaalisissa suhteissa, täytyisi opettaa myös muita keinoja. Esimerkiksi ympäristö vaikuttaa vahvasti siihen, millaisia malleja opitaan.

Lapseen tulisikin Granlundin mukaan tutustua niin, että saadaan luotua rakentavaa suhdetta ja merkityksellisyyttä.

- Lapsi on valmis ottamaan vastaan ohjeita, kehumista ja kannustamista, kun häneen luodaan rakentava suhde.

Ongelmat huomataan helpommin pienissä kouluissa

Itäsuomalaisia opettajille järjestettiin ryhmänhallintamenetelmän koulutusta torstaina ja perjantaina Kuopiossa. Paikalle Etelä-Savosta tullut alakoulun opettaja Anne piti koulutusta erinomaisena.

- Täältä on saanut tosi paljon hyviä ajatuksia. Olen itse huomannut, että tietynlainen rentous ja turhan nipottamisen unohtaminen auttaa kurin saamiseksi luokassa. Välillä pitää murahtaa ja ottaa aikalisä, mutta huumorilla pääsee opetuksessa pitkälle.

Anne toteaa, että kasvatus ja opettaminen on pienessä kyläkoulussa helpompaa kuin suurissa kouluissa.

- Ongelmiin pääsee nopeasti tarttumaan kiinni ja koulukiusaaminen kyllä huomataan heti. Kun tuntee myös oppilaiden perheet, osaa tulkita myös lasten käyttäytymistä paremmin. Esimerkiksi jos tietää oppilaan olleen viikonloppuna toisen vanhemman luona ja maanantaina on läksyt tekemättä, toiminnalle löytyy selitys. Täytyy muistaa että oppilaillakin on kuitenkin oman elämä.

Ihmeelliset vuodet -ryhmänhallintamenetelmä on lähtöisin Yhdysvalloista. Sen on kehittänyt psykologian professori Carolyn Webster-Stratton. Menetelmää on kehitetty 30 vuoden ajan ja sitä on tutkittu ympäri maailmaa.

Uusimmat uutiset puhelimeesi

Lataa Yle.fi-sovellus