Ainutlaatuinen Matti -proomu kunnostetaan

Suolahden telakalla on alkanut liki 60-vuotiaan Matti-proomun kunnostus. Matti on tiettävästi koko Suomen ainoa jäljellä oleva halkoproomu, ja Museovirasto on myöntänyt sen kunnostukseen 10 000 euroa.

rahtilaivat
Matti -proomu.
Matti -proomu.Simo Pitkänen / Yle

Matti -proomun työnä oli roikkua lastattuna höyrylaivan perässä perässä. Pääasiallinen kuljetusartikkeli olivat halot, joita siihen mahtuu yli 800 mottia. Matti kuljetti myös muuta puutavaraa ja myös eläimiä.

Työuraa Matille ei ehtinyt kertyä paljoakaan, ennen kuin muut kuljetusmuodot korvasivat proomut. Siksi Matti on edelleen pinnalla - Keitele -järven pohjasta kun löytyy muutamakin sukulainen.

– Tämä on harvinainen alus, tietääkseni vastaavia ei Suomesta löydy. Tervahöyryjä on kyllä, mutta niissä on oma kone, sanoo Äänekosken kulttuurijohtaja Matti Virtanen.

Nuorena yli 30 metriä pitkä ja yhdeksän metriä leveä Matti -proomu puski hommia Keiteleellä, Iisvettä myöten.

– Hinaajan perässä roikkui neljä - viisi proomua, puita tuotiin ja lastattiin sitten junaan vietäväksi Helsingin herroille, VR:lle sun muualle polttopuuksi, kertoo proomua kunnostava Pekka Pulkkinen.

Ensimmäinen askel kunnostuksessa on huolellinen pesu.

– Sitten vaihdetaan lankkuja jonkin verran, korjataan vuotokohdat laitetaan tervarivettä lankkujen väliin ja tervataan pinta. Sitten katsotaan sisäpuoli, ja ensi kesänä lasketaan vesille, sanoo Virtanen.

– Näitten proomujen kanssa on leikitty nappulasta saakka, näitten päältä on hypitty uimaan ja oltu isien mukana pitkin järviä, haettu halkoja ja kaikennäköistä. Ja kun ei meillä ole oikein muutakaan tekemistä, niin sitten keksittiin tätä, Pulkkinen hymyilee.