"Jäitä hattuun Jäämeren radan rakentamisessa"

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) toppuuttelee puheita rautatieyhteyden rakentamisesta Suomesta Jäämerelle. Miljardiluokan investointi vaatii ministerin mukaan tarkkaa seurantaa ja huolellista harkintaa.

liikenne
Merja Kyllönen
Minna Heikura / Yle

Suomussalmelaisministerin mukaan nyt pitää seurata tarkasti, mitä naapurimaissa tapahtuu ja nähdä tulevaisuuden kehittämistarpeet. Tällä hetkellä tiedossa ei ole sellaista tavaravirtaa, mikä antaisi pontta Jäämeren radan rakentamiseen, sanoo Kyllönen.

- Itäpuolella puhutaan kolmen miljardin investoinnista, länsipuolella vähän pienemmästä. Puhutaan rahallisesti niin suurista panostuksista, että meillä täytyy olla selkeä tieto siitä, mitä sieltä kuljetetaan ja minkälaiseen tarkoitukseen rataa rakennetaan. Tällä hetkellä sellaisia elementtejä ei vielä ole pöydässä ollut. Laittaisin pikkuisen jäitä hattuun. Katsoisin tarkemmin kokonaisvaikutuksia Suomen liikenteeseen, satamatalouteen ja myös muuhun ennen kuin hirveällä hönkäisyllä lähtisin rataa rakentamaan, sanoo Kyllönen.

Jäämeren ratayhteydestä on puhuttu viime viikkoina vilkkaasti muun muassa eduskunnassa. Esimerkiksi Lietmajärvi-Kotskoma -radasta on puhuttu kuitenkin jo paljon pidempään, sanoo Kyllönen.

- Meillä on jo oma "Jäämeren rata" ollut vuosien varrella rakentumassa. Jos Lietmajärvi-Kotskoma -rata tehtäisiin valmiiksi tämän päivän ratavaatimuksien pohjalle, niin sieltähän käytännössä olisi melkein yhteys Pohjoiselle jäämerelle. Olemassa oleva potentiaali on siellä paljon pidemmällä kuin nämä muut suunnitelmat. Voikin kysyä, miksi yhteys ei ole edennyt, jos se on nähty niin merkitykselliseksi, pohtii Kyllönen.