yle.fi-etusivu

Liikennepsykologi: Törttöily suojatiellä on maan tapa

Läheskään kaikki autoilijat eivät paina jarrua suojatien edessä, vaikka viereisellä samansuuntaisella kaistalla olisi pysähtynyt auto. Osa autoilijoista pelkää antaa tietä jalankulkijalle, koska he kokevat vaarantavansa jalankulkijan turvallisuuden.

liikenne
Jalankulkijoita suojatiellä

Suomalaisilla suojateillä on lähestulkoon villin lännen tunnelma. Viime vuonna suojateillä kuoli kymmenen ihmistä ja loukkaantui yli 200. Luvut ovat vuosikausia olleet murheelliset. Erityisen synkkä on ollut vuosi 2011, jolloin onnettomuuksia tapahtui 300. Kuolleita oli tuolloin lähes 20.

Liikkuvan poliisin viestintäpäällikkö Jussi Pohjonen sanoo, että Suomessa on tietynlainen suojatiekulttuuri.

-Kyllähän asenne ja ajatus näissä meidän naapurimaissa on, että jalankulkijalle tulee aina antaa tilaa, mutta Suomessa tämä ei kyllä toimi sillä tavalla. Suomessa on jalankulkija se, joka odottaa. Muissa maissa autoilijat pysähtyvät automaattisesti.

Pohjosen mukaan suomalainen käytös on opittu toimintamalli.

- Näin on ollut aina ja siinä ei ole muutosta tapahtunut. Varmaan ajatustasolla ihmiset kyllä ymmärtävät sen, että jalankulkijan turvallisuus on tärkeää ja jalankulkijalle pitää antaa tilaa, mutta tämä hyvä ajatus ei jalostu itse toiminnaksi.

Jalankulkijoiden turvallisuus huolettaa autoilijoitakin

Viime vuonna julkaistun liikenneturvallisuusselvityksen mukaan läheskään kaikki autoilijat eivät paina jarrua suojatien edessä, vaikka viereisellä samansuuntaisella kaistalla olisi pysähtynyt auto. Pysähtyminen on pakollista. Selvityksen mukaan autoilijoista joka neljäs ajaa pysähtymättä suojatien yli, alle 23-vuotiaista melkein joka toinen.

Osa autoilijoista pelkää antaa tietä jalankulkijalle, koska he kokevat vaarantavansa jalankulkijan turvallisuuden.

Liikennepsykologi Mika Hatakan mukaan Suomessa on käytännössä jo maan tapa se, ettei suojatiellä liikkuvia jalankulkijoita kunnioiteta.

A-studio kävi testaamassa eri suojateitä Helsingissä. Pahamaineiseksi kerrottu Mäkelänkatu aamuruuhkassa osoittautui maineensa veroiseksi. Ajonopeudet olivat ajoittain päätähuimaavia ja ohi sujahti helposti nelisenkymmentä autoa, ennen kuin ensimmäinen pysähtyi antamaan tietä jalankulkijalle.

Liikenneministeri Merja Kyllönen on julkisuudessa vaatinut kovempia rangaistuksia törttöileville autoilijoille ja lisäksi suojateiden merkintöjen parantamista. Poliisi ja liikennepsykologi eivät lämpene rangaistusten koventamiselle.

Yle.fi-etusivulla juuri nyt:

Lapsiperheet

Miksi olen olemassa ja miksi sisko kävelee liian hitaasti?

20 + 2 syytä soittaa äidille tai isälle töihin

Puoli seitsemän

Samuli Edelmann edesmenneestä isästään: "Tänne minä jäin laulamaan hänen laulujaan"

Työllisyys

Keskusta ja kokoomus sopuun työllisyys- ja yrityspalveluista –sinisille malli ei kelpaa

A-studio

Rikosoikeusprofessori seksuaalisesta hyväksikäytöstä: Lasten kohdalla pitäisi tuomita useammin raiskauksena