Koe uusi yle.fi

Kyllönen haluaa peltipoliisit suojateille

Liikenneministeri Merja Kyllönen haluaa parantaa suojateiden turvallisuutta liikuteltavien valvontakameroiden avulla. Hänen mukaansa myös taajamien nopeusrajoituksia ja suojateillä tapahtuvien liikennerikkomusten rangaistuksia pitäisi arvioida uudelleen.

liikenne
Liikenneministeri Merja Kyllönen A-studion vieraana 7. lokakuuta.
Liikenneministeri Merja Kyllönen A-studion vieraana 7. lokakuuta.Yle

Viime vuonna suojateillä kuoli kymmenen ihmistä ja loukkaantui yli 200. Liikenneministeri Merja Kyllösen (vas) mielestä vaarallisimpia suojateitä pitää alkaa valvoa liikuteltavilla valvontakameroilla.

- Valtiovarainministeriön pitää tehdä selkeät linjaukset siitä, miten sakkotulot jaetaan ja millä tavalla järjestelmä laitetaan pystyyn, että se on tasapuolinen valtion ja kunnan näkövinkkelistä, Kyllönen sanoi A-Studion haastattelussa.

Kyllösen mukaan oikeusministeriössä pitää miettiä, onko nykyinen rangaistuskuvio ja menettelyt asianmukaisia. Hän ehdottaa ratkaisuksi kevennettyä hallintomenettelyä, jossa sakko voitaisiin muuttaa tietyllä tavalla rikkeeksi.

- Sitten se voitaisiin järjestelmästä lähettää ihmiselle, kun kamerasta on saatu selville, kuka siellä on törttöillyt, Kyllönen sanoi.

Autoilijat pitää opettaa hidastamaan suojateiden kohdalla

Lisäksi Kyllösen mielestä poliisin kanssa pitää järjestää pitkäaikainen tehokampanja, jotta autoilijat oppivat hidastamaan suojateiden kohdalla. Myös suojateiden paikkoja ja määrää pitäisi Kyllösen mielestä miettiä uudelleen.

- Tällä hetkellä näyttää, että meillä on enemmän suojateitä kuin muissa Euroopan maissa tai ainakin muissa Pohjoismaissa. Ruotsalaiset ovat karsineet suojateitä jonkin verran, koska he kokivat, että inflaatio on käynyt ja syönyt suojatien arvoa.

Kyllönen arvioi, että suojateiden rakenteita pitäisi miettiä siltä kannalta, että autoilijat huomaavat ne paremmin.

- Tämän hetkinen valkoinen viivoitus ja liikennemerkki eivät näytä riittävän.

Nopeusrajoituksia ja rangaistuksia arvioitava uudelleen

Kyllösen mukaan myös taajamien nopeusrajoituksia pitäisi arvioida uudelleen.

- Siihen tarvitaan se kamera ja kevennetty sanktiointi, että poliisin aikaa ei käytetä sitten niiden kameroiden tuijotteluun, vaan sitä voi hoitaa muutkin toimijat.

Kyllösen mukaan kansalaispalautteesta selviää, että ihmiset eivät ole tyytyväisiä suojateillä tapahtuvista kuolemaan johtavista onnettomuuksista annettaviin rangaistuksiin.

- Olisi hyvä miettiä, ovatko ne rangaistukset sieltä asteikon alapäästä vai asteikon keskivaiheilta vai yläpäästä silloin, kun tehdään todella törkeitä rikkomuksia. Haarukkaa on, mutta mielestäni sitä käytetään liikaa sieltä alapäästä.