1. yle.fi
  2. Uutiset

Yllättävä metsäsektorin pelastaja: verkkoshoppailija laatikkoineen

Paperin kysynnän heikkeneminen on metsäyhtiöille jättiongelma – talousvaikuttaja Björn Wahlroos tunnetusti syyttää kehityksestä iPadia. Samaan aikaan nettisurffaajat kuitenkin pitävät metsäteollisuutta pinnalla: verkko-ostoksia pakataan suomalaisiin kartonkipakkauksiin.

talous
Työntekijä poimii pakettia hyllystä.
Yle

Netin kautta ulkomailta halpoja levyjä tai vaatteita tilannut on voinut saada lähetyksessään jotain suomalaista. Itse pakkaus saattaa hyvinkin olla suomalaista kartonkia.

Muut toimijat ovat aika marginaalissa.

Erno Järvinen

Kyse ei ole pienestä ilmiöstä. Pellervon taloustutkimus nostaa verkko-ostokset keskeiseksi kasvutekijäksi kartonkiteollisuudessa.

– Esimerkiksi nettikauppa lisää koko ajan kartongin tarvetta, sanoo PTT:n metsäekonomisti Jyri Hietala.

– Se on mielestäni selvin indikaattori.

Näinhän se on: kun asiakas päätyy ostoksille kivijalkakaupan sijaan nettiin, hän saa kosteusvoiteensa tai videopelinsä usein muovipussin sijaan kartongissa. Kansan kielellä siis pahvipakkauksessa.

Verkkokaupan kasvusta voidaan tarkkailla vaikka Kaupan Liiton lukuja viime viikolta: netistä ostettiin vuoden alkupuoliskolla 5,1 miljardin euron arvosta. Iso osa tästä, kuten vaikka matkavaraukset, ei tule laatikossa.

Samalla kuitenkin esimerkiksi vaatekauppa kasvoi netissä 20 prosenttia vuodentakaisesta. Kaupan Liitto on ääneen ilmaissut huolensa siitä, että ulkomaisen verkkokaupan suosio syö täkäläisiä pienkauppoja.

Samaan aikaan kasvoi suomalaisen kartongin vienti. PTT:n mukaan vuoden alkupuoliskolla vietiin 10 prosenttia enemmän kartonkituotteita kuin vuosi sitten, ja kasvu jatkuu edelleen ensi vuonna. Nettikauppa ei voi kaikkea kunniaa tästä ottaa, vaan vaikutuksensa on myös odotuksissa olevalla talouden yleisellä elpymisellä.

Puusta syntyy merkittävät määrät kartonkia etenkin Stora Ensossa ja Metsä Boardissa, joka tituleeraa itseään Euroopan johtavaksi taivekartongin valmistajaksi noin kolmanneksen markkinaosuudella.

– Muut toimijat ovat aika marginaalissa. Ruotsalainen Holmen on Stora Enson ja Metsä Boardin ohella iso toimija Euroopassa, sanoo tutkimuspäällikkö Erno Järvinen Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitosta.

– Pohjoismaisilla sellulaaduilla on hyviä ominaisuuksia pakkausmateriaaleissa, kuten painettavuus.

Paperi kilpailee lukulaitteita vastaan

Kartongilla ei ole suurta rakenteellista ongelmaa. Paperiteollisuus sen sijaan on rajusti muutoksen kourissa.

Paperikoneita on suljettu pitkin Eurooppaa, ja PTT pelkää lisää sulkemisia ennen pitkää. Paperiteollisuuden loppuasiakkaita ovat perinteisesti olleet lehtitalot, mutta kuluttajat ovat suurin joukoin siirtäneet lukutuokioitaan nettiin, sieltä löytyviin verkkolehtiin ja muuhun mediaan.

Osuvan popularisoinnin tästä esitti elokuussa talousvaikuttaja, metsäyhtiö UPM:n hallituksen puheenjohtaja Björn Wahlroos. Talouselämän haastattelussa hän syytti metsäsektorin vaikeuksista iPadia – nykyaikaisen mobiilisurffaamisen pioneerilaitetta, jonka käyttökokemusta ajatellen lehdet sorvaavat verkkoversioitaan. Totta onkin, että lukemisen laitteet ovat laajentaneet paperiyhtiöiden kilpailutilannetta keskinäisestä kahnailusta myös sähköistä viestintää vastaan.

Mobiililaitteisiin ovat siirtyneet monen kuluttajan kalenterit, muistiinpanot ja laskuasiat. Suomen paperiviennistä alkuvuonna 80 prosenttia oli aikakauslehtipaperia, paino- ja kirjoituspaperia.

Varsin kuvaava uutinen metsäsektorin kaksijakoisesta tilanteesta oli Stora Enson keskiviikkoinen tulosvaroitus. Metsäjätin pörssitiedotteen mukaan pakkausliiketoiminta oli tehnyt odottamattoman hyvää tulosta, mutta paperin jatkuvasti heikko kysyntä painaa loppuvuotta synkempään suuntaan.

Lue seuraavaksi