Baletti on illuusio keveydestä

Balettitanssijat liukuvat lattialla eteerisen kevyesti ja helpon näköisesti. Kaiken takana on kuitenkin lukemattomat toistot ja jäätävä kurinalaisuus. Jotkut löytävät baletin taian, toiset eivät. Kokeilemalla se selviää.

kulttuuri
Balettitanssijoita kärkitossuharjoituksissa.
Gaalan järjestäjät haluavat nostaa esille kotimaisia kulttuurintekijöitä muusikoista ja tanssijoista arkkitehteihin.Vilja Aavikko / Yle

Italian ja Ranskan hovien hienostuneesta hovitanssista eli baletista on vuosisatojen aikana kehittynyt liikunnallinen taidemuoto, jota harrastetaan ympäri maailmaa.

Baletti luo katsojalleen kevyen ja puhdaslinjaisen illuusion keveillä askelilla ja liikkeillä. Kaiken takana on kuitenkin raskasta ja vaativaa työtä, sekä valtava määrä kärsivällisyyttä.

- Baletti ei sovi kaikille, se on pitkäjänteistä ja kurinalaista. On jaksettava tehdä yhä uudestaan ja uudestaan, kertoo Turun Tanssioppilaitoksen opettaja Teija Kilpeläinen.

Kilpeläinen on opettanut tanssia jo vuosia. Ensimmäiset kokemuksensa baletista hän sai Helsingin Oopperan balettikoulusta. Muiden baletinopettajien tavoin Teija Kilpeläinen pyrkii siirtämään lajin oppeja ja tapoja oppilailleen.

- Toivon, että oppilaat nauttivat siitä tietynlaisesta kurinalaisuudesta ja oppivat arvostamaan tyyliä ja puhtautta. Että se ei ole pelkästään isoja hyppyjä jamonta piruettia_, _hän sanoo.

Baletissa vain on jokin sellainen taika, jota ei voi selittää. Jotkut sen löytävät ja kaikille se ei vain sovi. Kokeilemalla se selviää.

Tanja Kilpeläinen

Baletin kaavamaisuus on Kilpeläisen mukaan nautittavaa.

- Sitä tehdään kaikkialla maailmassa samoilla tavoilla ja lähtökohdilla ja pyritään samaan.

- Baletissa on vain joku sellainen taika, jota ei voi selittää. Jotkut sen löytävät, kaikille se ei vain sovi. Kokeilemalla se selviää, Kilpeläinen lisää.

Sarjoista, hypyistä ja venyttelyistä muodostuu kokonaisuus

Balettitunnille kuuluvat metallitangon ääressä tehtävät sarjat, hypyt, liikesarjat ja venyttely. Kaikista näistä osa-alueista muodostuu tarkasti, mutta hitaasti kehittyen baletin kokonaisuus sekä sen omanlainen kaava ja tyyli.

Tunneilla pyritään linjojen selkeyteen ja keveyden luomiseen. Sen saavuttamiseen tarvitaan tiukkaa harjoitusta ja monien vuosien opetuksen sisäistämistä.

- Balettitanssijan uraa tavoittelevilta vaaditaan fyysisesti ja henkisesti enemmäin kuin harrastelijoilta, kertoo Kilpeläinen.

Baletin kaavamaisuus on nautittavaa, sillä sitä tehdään kaikkialla maailmassa samoilla tavoilla ja lähtökohdilla ja pyritään samaan.

Tanja Kilpeläinen

Ammattiuran tavoittelu on jo lapsesta ja nuoresta asti hyvin intensiivistä. Silloin keskitytään yksinomaan balettiin.

- Vaatimukset ovat silloin korkealla ja karsinta jatkoon pääsyyn on kovaa.

Tanja Kilpeläisellä itsellään olisi ollut mahdollisuus edetä urallaan balettitanssijan ammattiin asti, mutta kutsumus vei opettajaksi.

_- _Ballerinat kuitenkin lopettavat tanssin parissa jo aikaisin. Baletti vaatii tiettyä kimmoisuutta ja joustavuutta vartalolta. Se on fyysisesti todella raskasta, varsinkin jos sitä on tehnyt koko elämänsä.

Miehet aloittavat baletin myöhemmin kuin naiset

Baletti aloitetaan usein lapsena tai nuorena, vaikka poikkeuksiakin löytyy. Liikunnallisen taustan omaava pystyy aloittamaan harrastuksen vanhempanakin.

- Sopiva ikä balettiharrastuksen aloittamiseen on hieman alle 10-vuotiaana. Ikä ei kuitenkaan ole esteenä, varsinkin miehet aloittavat yleensä myöhemmin, tietää Tanja Kilpeläinen.

14-vuotias Anna Hällfors on harrastanut balettia pienestä pitäen ja viihtyy yhä tangon ääressä.

- Tämä on raskas laji, vaikka näyttääkin helpolta.

Baletin maailma kiehtoo tyttöä yhä ja onnistumiset kannustavat jatkamaan.

- Baletti on kaunista, ja siinä riittää haasteita ja opittavaa. Baletin maailma viehättää, kertoo Hällfors.

Vilja Aavikko

Jutun kirjoittaja on Yle Turun TET-harjoittelija, joka harrastaa balettia.