Kyllönen blogissaan: Perusjäänmurtokapasiteetin oltava luotettavasti valtion käytettävissä

Kyllönen esitti hallitukselle viime vuonna, että Suomeen rakennettaisiin uusi perusjäänmurtaja, jossa olisi myös öljyntorjunta- ja hätähinauskapasiteettia sekä talvi että kesäkäyttöön. Valtion varustamoyhtiö Arctia Shipping puolestaan toivoi, että uusi murtaja olisi ollut monitoimimurtaja, joka on puolet kalliimpi. Kyllönen kirjoittaa, että hallitus teki viisaan päätöksen, kun uusi murtaja päätettiin hankkia niin sanotusti perinteisenä.

politiikka

Liikenneministeri Merja Kyllönen (vas.) puolustaa blogissaan hallituksen päätöstä hankkia uusi murtaja niin sanottuna perinteisenä jäänmurtajana, joka tulee Liikenneviraston omistukseen.

Kyllönen esitti hallitukselle viime vuonna, että Suomeen rakennettaisiin uusi perusjäänmurtaja, jossa olisi myös öljyntorjunta- ja hätähinauskapasiteettia sekä talvi- että kesäkäyttöön. Valtion varustamoyhtiö Arctia Shipping puolestaan toivoi, että uusi murtaja olisi ollut monitoimimurtaja, joka on puolet kalliimpi.

Kyllönen kirjoittaa blogissaan, että perusjäänmurtokapasiteetin pitää olla varmasti ja luotettavasti valtion käytettävissä.

- Talvimerenkulun turvaamisessa tarvittavan huoltovarmuuskriittisen jäänmurtokaluston olisi syytä olla valtion omistuksessa ja täysin suojassa arktiseen toimintaan liittyvistä riskeistä. Hallitus teki viisaan päätöksen, kun uusi murtaja päätettiin hankkia perinteisenä, ja Liikenneviraston omistukseen. Ainakin yksi murtaja on tulevaisuudessa turvattu, hän kirjoittaa perjantaina julkaisemassaan blogissa.

Kyllösen mukaan uden murtajan hankintapäätös tehdään tämän vuoden lopulla. Hankkeella korvataan 1950-luvulla rakennettu Voima-alus.