WSJ: Pastan kulutus vähenee rajusti Italiassa

Uusi sukupolvi syö neljänneksen vähemmän spagettia, lasagnea, makaronia ja muuta pastaa. Wall Street Journalin mukaan pastanvalmistajat ja keittokirjakustantajat ovat selvästi reagoineet kansallisevään hiipuvaan maineeseen.

Ulkomaat
Italialaiskokki Nicola Avantaggiato (toinen vasemmalta) avustajineen valmistavat maailman pisintä Fettucine-pastaa.
Italialaiskokki Nicola Avantaggiato (toinen vasemmalta) avustajineen valmistavat maailman pisintä Fettucine-pastaa. Kuva on vuodelta 2005.Ronald Wittek / EPA

Italialaiset ovat pikku hiljaa alkaneet karsastaa pastaa sen lihottavuuden takia, kertoo talouslehti The Wall Street Journal (siirryt toiseen palveluun). Lehden mukaan vielä kymmenen vuotta sitten italialaisperheen pastankulutus oli 40 kiloa vuodessa. Määrä on kutistunut 31 kiloon.

Lehden haastattelema Sara Chiauzzi kuvaa tilannetta omakohtaisesti. Hänen lapsuudessaan pastaa syötiin kahdesti päivässä. Omalle perheelleen Chiauzzi tekee pasta-aterian korkeintaan muutamana päivänä viikossa.

Viime vuonna tutkimuslaitos Nielsen tutki mielipiteitä pastasta laajemmin. Etenkin naiset ovat alkaneet pitää pastaruokia lihottavina. 26–30-vuotiaissa naisissa pastan lihottavuuteen uskovien osuus kasvoi neljänneksellä vuonna 2008 tehdystä tutkimuksesta.

Sen sijaan erilaiset valmisateriat kasvattavat suosiotaan. Italian pakasteruuan instituutti sanoo, että vuosikymmenen mittaan liha- ja kala-aterioita sekä kasvisaterioita on kulutettu vähintään puolet enemmän. Jyrkästi suositummaksi ovat nousseet myös valmissalaatit.

Maailman suurin pastanvalmistaja, italialainen Barilla yrittää taistella uusia pastakäsityksiä vastaan. Barillalla on noin kolmasosa Italian pastamarkkinoista. Se on muun muassa lanseerannut kalorilaskurin älypuhelimiin ja kertoo kalorimäärän näkyvästi televisiomainoksissaan. Valmistaja vetoaa mainonnassaan myös nostalgiaan istuttamalla tv-perheen yhteiselle pastapäivälliselle.

Nuorempaa kuluttajakuntaa Barilla houkuttelee yhteistyössä pikaruokaketju McDonald'sin kanssa. Sen ravintoloihin on lanseerattu pastavaihtoehtoja (siirryt toiseen palveluun).

Pastan nykymenekkiä kuvaa ehkä parhaiten Cucchiaio d'Argento -keittokirja, jota pidetään italialaisen keittiön raamattuna. Se on vähentänyt uusimmassa painoksessaan pastareseptien määrää ja ottanut sivuilleen enemmän kuskusia ja riisiä.

Elintarviketeollisuuden keräämien lukujen mukaan Italiassa syödään silti hurjat määrät pastaa muihin maihin nähden – vaikkapa Ruotsi kuuluu pastansyöjien kärkikymmenikköön, mutta kulutusmäärät asukasta kohden ovat sielläkin vain kolmannes Italiasta. Takavuosina (siirryt toiseen palveluun)Italiassa tehdyssä kyselyssä puolet valitsi ennemmin pastalautasen kuin seksin. Mieltymyksiä ei liene mitattu uusiksi nykyisessä tilanteessa.