Arctia Shipping: Offshore-toiminta kannattavampaa kuin Itämeren jäänmurto

Jäänmurtajayhtiö ei vastusta liikenneministeri Merja Kyllösen ehdottamaa erityistilintarkastusta.

talous
Jäänmurtajat Kontio ja vierellään Otso kiinnitettynä Helsingin Katajanokalla 13. lokakuuta.
Jäänmurtajat Kontio ja vierellään Otso kiinnitettynä Helsingin Katajanokalla 13. lokakuuta.Heikki Saukkomaa / Lehtikuva

Jäänmurtajayhtiö Arctia Shipping katsoo, ettei sen perustehtävistä kertyviä tuloja käytetä kiistanalaisten offshore-toimintojen rahoittamiseen. Yhtiön mukaan tilanne on pikemminkin päinvastoin, sillä Itämeren ulkopuolisen offshore-toiminnan kannattavuus on kohentunut.

– Offshore-toiminta on kannattavampaa kuin Itämeren jäänmurto, sanoo Arctia Shippingin talousjohtaja Heli Lehtonen.

Hänen mukaansa kannattavuus koheni, kun alukset siirrettiin vaativammille vesialueille.

– Me toimimme aikaisemmin eri markkinoilla, oltiin avovesimarkkinoilla, missä hintataso on alhaisempi kuin tämänhetkisillä toimialueilla, eli arktisilla alueilla, hän sanoo.

Liikenne- ja viestintäministeriö huomautti Arctia Shippingille vuonna 2010, ettei se pidä yhtiön riskienhallintaa omistajan kannalta täysin tyydyttävänä. Erityisinä huolina olivat nimenomaan offshore-toiminnan riskit.

Nyt asia on kunnossa, katsoo talousjohtaja Lehtonen.

– Me olemme suojautuneet riskeiltä jo sopimusten tekovaiheessa. Eli olemme käyttäneet ulkopuolisia asiantuntijoita näitten riskien hallinnassa ja sopimuskirjauksin on näiltä suojauduttu. Arctia Shipping vastaa omasta toiminnastaan siellä alueella, ei muiden toiminnasta. Lisäksi meillä on kattavat vakuutukset tälle toiminnalle.

Yhtiö myös katsoo, että sen taloushallinto on hoidettu asianmukaisesti. Yhtiö ei toisin sanoen vastusta liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) ehdottamaa erityistilintarkastusta.

– Erityistilintarkastuksesta päättää omistaja. Lähtökohtaisesti meillä ei ole mitään erityistilintarkastusta vastaan, Lehtonen sanoo.