Äänestys autojen hilidioksidipäästöistä kompastui Saksaan

Suuriin autoihin erikoistunut Saksa sai kerättyä omaan leiriinsä niin monta EU-maata, ettei ympäristöministerien kannattanut äänestää päästörajoista.

Kuva: Roland Weihrauch / EPA

Päätös autojen hiilidioksidipäästöjen vähentämisestä edelleen on taas lykkääntynyt. EU-maiden ympäristöministerit siirsivät illalla Luxemburgissa äänestystä kireämmistä päästörajoista Saksan vastustuksen takia.

Äänestys olisi lähettänyt saasterajat uudelle, pitkälle neuvottelukierrokselle EU:ssa.

Kaiken piti olla valmista jo kesäkuussa. EU:n komissio, europarlamentti ja jäsenmaita edustanut Irlanti olivat jo päässeet yhteisymmärrykseen siitä, että autonvalmistajien täytyy vähentää autojensa hiilidioksidipäästöt keskimäärin 95:een grammaan kilometriltä vuoteen 2020 mennessä.

Saksa asettui kuitenkin poikkiteloin. Se hakee neljän vuoden lisäaikaa sekä suurempaa hyvitystä sähköautoista. Saksan ympäristöministeri Peter Altmaier kiisti kokouksen jälkeen, että Saksan hallitus olisi taipunut autotehtaiden painostuksen edessä.

Ympäristöministeri Peter Altmaier painotti Saksan hallituksen olleen tätä mieltä jo kauan, ei lobbareiden vuoksi vaan siksi, että EU:n täytyy pitää kiinni teollisuuden työpaikoista. Saksassa autoteollisuus työllistää yli 700 000 ihmistä.

Autojen hiilidioksidipäästöjen vähentämistä ajanut EU:n ympäristökomissaari Connie Hedegaard oli kokouksen jälkeen silminnähden harmissaan. Ympäristökomissaari vakuutti Yle Uutisille hakevansa ratkaisua hartiavoimin.

Tanskalaisen ympäristökomissaarin mukaan ratkaisu on pakko löytää, jotta päästörajojen kiristys ei epäonnistu. Se olisi Connie Hedegaardin mukaan eräiden autonvalmistajien harras toive.

Europarlamenttivaalien takia aikataulu on tiukka. Jotta esitys ehtisi käydä läpi koko EU-myllyn, yhteinen sävel pitäisi löytää noin kuukauden kuluessa.