Sulkavan Suursoudut paransi tulostaan hiukan

Tulosta verottavat joka vuosi vähenevä osallistujamäärä. Tapahtuman tämänvuotisesta tuloksesta ei jää juuri puskurivaraa ensi vuodelle, arvioi toimitusjohtaja Erkki Kauppinen.

soutu
Sulkavan soudut
Kirkkovenesoudussa on tärkeää mennä samassa tahdissa.Adam Belgrau / Yle

Sulkavan suursoudut paransi hiukan tulostaan edellisiin vuosiin. Suursoutujen toimitusjohtaja Erkki Kauppinen arvioi tapahtuman tuloksen yltävän noin 135 000 euroon. Vuonna 2011 tapahtuman tulos oli noin 120 000 euroa. Vuoden 2012 tulos oli tätäkin huonompi.

Tänä vuonna tapahtumasta saaduilla tuotoilla katetaan juuri sen järjestelyihin uponneet kulut. Kaikki loppu uppoaa emoyhdistys Sulkava-seuran -kulujen hoitoon.

- Tapahtuma on saatu käännettyä periaatteessa terveelle pohjalle, mutta muut kulut painavat toimintaa, Kauppinen myöntää.

Sulkavan Soudut on joutunut tehostamaan järjestelyihin uponneita edellisvuosina vähentyneen osallistujamäärän vuoksi. Osallistujamäärä on vähentynyt Kauppisen mukaan sadoilla, pahimmillaan jopa tuhansilla vuosittain.

Vuonna 2003 Suursouduissa elettiin vielä huippuvuosia ja kävijöitä oli jopa 10 224. Tänä vuonna suursoutuihin osallistui 5546 osallistujaa. Huippuvuosiin ei olla Kauppisen mukaan pääsemässä lähiaikoina.

- Ensimmäinen tavoite olisi pysäyttää osanottajamäärän lasku ja saada se nousuun. 6000-7000 osallistujaa voisi olla tavoitteena tulevaisuudessa. Mutta haaste on se, kuinka saada osallistujia lisää.

- Sitä on jouduttu miettimään, onko tämä laji liian vaivalloinen. Osallistuakseen pitäisi olla veke, joka pitää tuoda paikalle, ja harjoittelupaikkakin pitäisi olla. Mihin trendit menevät tulevaisuudessa, sitä on vaikea ennustaa, Kauppinen pohtii.

Asiakastyytyväisyyteen kulujen karsinnat ei Kauppisen mielestä ole kuitenkaan vaikuttanut. Sulkavan suursoutuihin osallistuneiden asiakastyytyväisyyttä on seurattu erityisen tarkasti viime vuosien ajan, ja tulokset vaikuttaisivat hänen mukaansa odotettua paremmalta.

- Meillä on selvitysten mukaan asiakastyytyväisyys todella korkealla. Kustannuksia on säästetty merkittävästi, mutta asiakastyytyväisyys on säilynyt tai jopa parantunut, Kauppinen kertoo.