1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. kulttuuri

Leijonasydän sulaa rakkauteen Dome Karukosken uutuudessa

Rakkaus voittaa vihan, toistavat perjantaina ensi-iltaan tulevan Leijonasydän-elokuvan tekijät. Elokuvalle on yhteiskunnallinen tilaus, sanoo ohjaaja Dome Karukoski, mutta tarina sai alkunsa käsikirjoittaja Aleksi Bardyn ja ohjaajan omista kokemuksista. Suvaitsevaisuutta opettava elokuva kertoo rasistisen uusnatsin nöyrtymisestä ymmärtämään erilaisuutta. Koko ajan sai keskustella moraalinsa kanssa, sanoo pääosan esittäjä Peter Franzen.

Kuva: Jaana Rannikko © Helsinki-filmi

Tarina on sinänsä yksinkertainen: umpikajahtaneen natsiporukan johtaja rakastuu yksinhuoltajaan, jolla on värillinen poika. Väkivaltainen Teppo alkaa kyseenalaistaa vanhan elämänsä oppeja ja oppii paitsi hyväksymään erilaisuutta myös puolustamaan sitä. Jos leijonasydän ei muuten sula rinnasta, vanha jengi käyttää sen poistamiseen kulmahiomakonetta, ja päähenkilö Teppo vapautuu ahtaan aatteensa kahleista.

Laman aikana  pelot ja katkeruus, pimeät tunteet nostavat päätään.

Dome Karukoski

– Laman aikana  pelot ja katkeruus, pimeät tunteet nostavat päätään. Omille ennakkoluuloille annetaan tilaa ja eriarvoistetaan ihmisiä. Tässäkin maassa on viime aikoina tapahtunut kaikenlaista, natsitervehdyksiä ja seksuaalivähemmistökeskustelua. On hyvä muistuttaa siitä että kaikenlainen erilaisuus on hyväksyttävää, sanoo ohjaaja Dome Karukoski.

Leijonasydän -elokuvan juuret ovat hteiskunnallisen kokemuksen sijaan yksilöllisissä. Käsikirjoittaja Aleksi Bardy lähti kehittelemään tarinaa nähtyään skinheadin näköisen miehen viettävän isällistä päivää aasialaisen näköisen pojan kanssa. Dome Karukoski taas on käyttänyt omia kokemuksiaan ruotsinkielisen perheen koulukiusattuna ja erilaisena poikana suomenkielisessä ympäristössä. Hän itse oppi sulattamaan oman vihansa läheisten rakkauden avulla.

Leijonasydämen väkivalta mietityttää

Hämeenlinnan lehdistönäytöksessä pieni yleisö jää elokuvan jälkeen vaiteliaana istuimiinsa. Leijonasydän teki selvästi vaikutuksen. Vaikka kaikki tunsivat keskustelun elokuvan ikärajan nostosta 12 vuodesta 16 vuoteen, natsijoukon väkivaltaisuus ja elokuvan väkivaltakohtausten todentuntu herättivät kysymyksen niiden tarpeellisuudesta.

– Se kuulu tähän maailmaan josta päähenkilö tulee. Maailma joka hänen on jätettävä taakseen muuttuakseen, puolustaa Dome Karukoski.

Tekijöillä oli apunaan entinen uusnatsi, jonka kautta sekä ohjaaja että pääosan esittäjä Peter Franzen etsivät ymmärrystä rasistien ja uusnatsien aatemaailmaan ja siihen mikä niihin vetää. Ohjaaja korostaa, että kun hän haluaa ymmärtää Tepon pään sisusta, hän ei halua osoittaa ymmärrystä natsiaatteille, vaan ymmärtää työroolissa mitä Tepossa tapahtuu.

Peter Franzen sanoo ymmärtävänsä sen, että erilaisten tunnusten ja yksinkertaisten iskulauseiden kautta jotkut voivat löytää henkistä turvaa maailmassaan. Millainen on kuva Tepon johtamasta joukosta: näyttelijät tekevät työnsä hyvin, kuva on pelottavan toden oloinen ja vastenmielinen. Kyllä tässä aika syvältä mentiin, myöntää Franzen. Ja tekijät uskovat suomalaisten suhtautuvan ääriajatteluun ääriajatteluna, ei hyväksyttävänä.

Usufa pelkäisi tosielämän Teppoa

Tepon rakkauden kohteen poikaa näyttelevä nuori Usufah Sidibeh sai roolin koekuvauksessa ensikertalaisena ja ensi yrittämällä. Välillä hän meinasi jänistää koko elokuvasta, kun pelkäsi ettei ole kyllin hyvä. Mutta Usufa onnistui roolissa mainiosti.

Usufa kertoo ettei pidä elokuvassa esitetystä Teposta ja yrittäisi oikeassa elämässä päästä sellaisesta eroon.

– Jos näkisin Tepon jossain, niin kävelisin muualle. Mutta jos tuntisin hänet, sanoin ehkä hei, Usufah Sidibeh nauraa.

Elokuvan alaikärajan voisi Usufan mukaan pitää 12 vuodessa.

– Luulen että nuoret ymmärtävät ettei elokuvassa olla tosissaan. Haluaisin että ikäraja pudotettaisiin takaisin.

Yleisö ehkä odottaisi synkkää elokuvaa synkästä aiheesta. Mutta ei sellaista kukaan jaksaisi katsoa, siksi mukaan on otettu lämpimiä hetkiä ja huumoria. Sitä on päähenkilöiden Tepon ja hänen rakastettunsa ennakkoluulojen törmäyksissä, samoin Tepon ja pojan kohtauksissa.

– Varsinkin pojan ja oudon isäpuolen kohtaamisessa koetimme löytää niitä huumorin ja valon hetkiä,  selittää Dome Karukoski.

Leijonasydän on rakkaustarina jonka pääsanoma on sama, jonka ohjaaja haluaa tuoda omasta kokemuksestaan: lopulta rakkaus voittaa vihan.

Leijonasydän saa virallisen ensi-iltansa perjantaina 18. lokakuuta 2013.