Näillä alueilla öljy-yhtiöt tarvitsevat jäänmurtajia etsinnöissään

Öljy-yhtiöt ostavat jääntorjuntapalvelunsa pääasiassa yksityisiltä varustamoilta. Valtiollisista yrityksistä vapaille markkinoille mukaan on lähtenyt vain Suomen Arctia Shipping. Öljynetsintäbisnes ei kuitenkaan ole jäänmurtajille pelkkää kassakoneen kilinää.

Ulkomaat
Arctia Shippingin jäänmurtaja Fennica on avustanut Shellin koeporauksia arktisille merialueille.
Jäänmurtaja Fennica.Arctia Shipping

Suomen valtion omistaman Arctia Shippingin tytäryhtiön Arctia Offshoren kaksi monitoimijäänmurtajaa Nordica ja Fennica ovat olleet kiinnitettyinä hollantilaisen Shellin öljyhankkeeseen Alaskan pohjoispuolella. Suomen valtio onkin ainut maa, joka tällä hetkellä vuokraa jäänmurtajiaan arktiseen öljybisnekseen.

Jäänmurtajien supervalta Venäjä tosin tekee öljy-yhtiöiden kanssa yhteistyötä, mutta tällöin kyseessä ovat venäläiset öljy- ja kaasuyhtiöt, kuten Rosneft ja Gazprom.

Yleensä öljy-yhtiöt vuokraavatkin merenpohjantutkimuksia varten tarvitsemansa lisäkaluston yksityisiltä markkinoilta. Jääntorjunnan lisäksi jääkelpoisia aluksia tarvitaan muun muassa ankkuroinnissa ja hinauksessa.

Shellin Alaskan-hankkeessa on ollut mukana myös ruotsalaisen Trans Atlantic -varustamon alus Tor Viking II ja yhdysvaltalaisen Edison Chouest Offshore -varustamon alus Aiviq.

Tor Viking II ja Aiviq auttoivat poralautan ankkuroinnissa. Nordica ja Fennica tilattiin tekemään jääntorjuntaa, eli rikkomaan ja ohjaamaan sivuun tuulten tai merivirtojen paikalle kuljettamia jäävuoria ja -lauttoja.

Jäätyneessä meressä ei voida porata

Öljyä on porattu arktisilta alueilta jo pitkään, mutta kyseessä ovat olleet maa-alueet, ei merenpohja. Nyt öljynetsintä on siirtymässä yhä pohjoisemmille alueille ja myös yhä kauemmas rannasta.

Silti öljyä ja kaasua etsitään alueilta, joilla jää sulaa joka vuosi pois. Osissa Alaskan pohjoisrannikkoa jääolot ovat vain jonkin verran kovemmat kuin talvella Itämerellä, kertoo ilmatieteen laitoksen erikoistutkija Jari Haapala. Kanadan pohjoisrannikko sen sijaan on vaikeampaa aluetta, eikä siellä etsitäkään öljyä.

kartta pohjoisnapa-alueesta
Yle Uutisgrafiikka

Öljynetsintää tehdään kesäisin, kun jääpeite pienenee ja vapauttaa meren sulaksi. Silti meressä on jäätä, ja törmätessään lauttaan jäät voivat vaurioittaa rakenteita.

Jos öljy-yhtiöiden arktiset merenpohjahankkeet etenevät nykyisistä etsinnöistä ja koeporauksista todelliseen tuotantoon, on jääntorjunta entistä tärkeämpää.

Napapiirin sisällä sijaitsevien öljykenttien etsinnän lisäksi jääkelpoisia aluksia käytetään esimerkiksi Sahalinin saaren ympäristössä Venäjän Kaukoidässä.

Öljynetsintä ei ole varmaa bisnestä

Vaikka kilpajuoksu kohti arktista Eldoradoa on nyt kaikkien huulilla, toppuuttelee kokenut kapteeni bisnesintoilijoita.

Turkulainen hinaukseen erikoistunut varustamo Alfons Håkans on käynyt avustamassa öljynetsintää Grönlannin länsipuolella. Varustamon aluksia on ollut vahtimassa ja hinaamassa jäitä skottilaisen öljy-yhtiö Cairnin tekemissä öljynetsinnöissä vuosien 2011 ja 2012 kesinä. Viime kesänä sopimusta ei tullut.

Alfons Håkansin johtaja Joakim Håkans sanookin, että bisnes on epävarmaa ja vaikeasti ennakoitavaa.

- Olemme olleet mukana offshore-bisneksessä, eli merellä tehtävissä öljyoperaatioissa, vuodesta 1996. Jos se olisi äärettömän hyvä bisnes, meillä olisi varmasti jo monta siihen erikoistunutta alusta, Håkans sanoo.

Lisäksi tekniikka kehittyy, huomauttaa Liikenneviraston talvimerenkulun johtaja Jarkko Toivola. Kun Nordica ja Fennica rakennettiin 1990-luvun alussa, ne pystyivät hoitamaan tehtävää, josta povattiin bisnesmenestystä. Ne pystyivät auraamaan merenpohjaa esimerkiksi kaapeleita varten.

Samanlaisia aluksia rakennettiin kymmeniä eivätkä Nordica ja Fennica olleet enää kovin erikoisia. Lisäksi tekniikka kehittyi, eikä kaapelinvetoaluksia enää erityisemmin tarvittu.

Shellin Alaskan-projekti jäissä

Monet arktiset öljyprojektit ovat myös vastatuulessa. Shellin Alaskan-projekti oli viime kesän jäissä. Yhtiö kuitenkin sanoo aikovansa palata alueelle, muttei kerro tarkemmin, milloin öljynetsintä jatkuu. Öljyntuotannon Shell arvioi ajoittuvan 2020–2040-luvuille.

Greenpeacen Suomen toiminnanjohtaja Tapio Laakso kertoo Greenpeacen epäilevän, että Shell pystyy jatkamaan Alaskan-projektiaan vielä ensi vuonnakaan. Yhdysvaltain viranomaiset ovat tutkineet lupia uudestaan.

Shell näyttää olevan pisimmällä Alaskan pohjoisrannikon merenpohjan tutkimuksessa. Esimerkiksi Norjan Statoil kertoo tekevänsä alueella yhteistyötä Conoco Philips ja Chevron -öljy-yhtiöiden kanssa, mutta bisnes on seismisten mittausten tasolla.