Autoliitto: Autoilijan saatava valita renkaansa

Nastarenkaiden käytön kieltäminen tai niistä sakottaminen ei saa kannatusta Autoliitolta. Nastarenkaiden käyttöä halutaan rajoittaa esimerkiksi Helsingissä, jotta terveysongelmia aiheuttavan katupölyn määrä saataisiin vähenemään. Autoliiton toimitusjohtajan mielestä tiedon levittäminen eri rengastyypeistä lisäisi luonnollisella tavalla kitkarenkaiden käyttöä.

Kuva: Yle Etelä-Karjala

Autoliiton toimitusjohtajan Pasi Niemisen mielestä Suomen olosuhteissa ei pidä määritellä seuraamuksia, rangaistusta tai ylimääräisiä maksuja nastarenkaiden käyttäjille.

- Autoliiton kanta on se, että kuljettajan pitäisi saada valita, ajaako nasta- vai kitkarenkailla. Täällä on erilaisia kuljettajia ja erilaisia olosuhteita, missä ajetaan. Siitä syystä jokaisen pitäisi saada tehdä valinta, mikä on itselle sopivin rengas.

Nieminen uskoo, että tiedon levittäminen rengastyypeistä lisäisi luonnollisella tavalla kitkarenkaiden käyttöä.

Jos kitkarengas olisi meillä yhtä hyvä kaikissa olosuhteissa kuin nastarengas, niin ilman muuta me siirtyisimme kaikki käyttämään kitkarenkaita.

Pasi Nieminen

- Viestinnän ja tiedottamisen kautta kitkarenkaiden suosio saattaa lisääntyä, kun ihmiset saavat tietoa, millaista kitkarengailla on ajaa. Luonnollisesti tapahtuva rengasvalinta on parempi kuin se, että lähdetään ehdottomasti kieltämään jotain yhtä rengasta.

Nieminen painottaa, että nastarenkaat ovat kehittyneet vuosien aikana koko ajan. Nastojen koko on pienentynyt ja niiden tietä kuluttavat ominaisuudet ovat vähentyneet.

Kaupunkiautot harvassa

Nieminen muistuttaa, että suomalaisilla ei varsinaisesti ole kaupunkiautoja, joilla liikuttaisiin aina niin sanotuissa hyvissä olosuhteissa.

- Meidän automme ovat yleensä monikäyttöisiä ja ihmiset kulkevat talvella huonoissa olosuhteissa esimerkiksi vapaa-ajan asunnoilleen. Nämä olosuhteet ovat jossain kohtaa hyvinkin perusteltuja nastarenkaille.

Autoliitossa teiden huono kunto on huomattu ja siellä nähdään, että tiestön kunto heikkenee tulevaisuudessa. Nieminen pitää vähentyneitä kunnostustöitä suurempana haittana tiestölle kuin nastarenkaita.

Niemisen mukaan päällysteiden ikä on Suomessa korkea ja niitä pitäisi uusia useammin, että ne olisivat riittävän hyvässä kunnossa.

- Meillä on arvioitu, että optimaalinen hyvä tienpito vaatisi 5 000–6 000kilometrin päällystämistä vuosittain. Viime vuonna päällystettiin alle 2 000 kilometriä tietä, joten eiköhän syy löydy enemmän sieltä kuin tästä rengaskysymyksestä.

Kitkarengas kärsivälliselle

Itse nastarenkailla ajava Nieminen suosittelee kitkarengasta ihmiselle, joka pystyy välttämään pahimpia ajo-olosuhteita.

- Kitkarangas on hyvä, jos asuu ja käy töissä sellaisessa paikassa, missä tiet ovat pääsääntöisesti hyvin hoidetut ja olosuhteet ovat hyvät. Pitää olla myös malttia siinä, että ei lähde ajamaan huonoimmissa olosuhteissa.

Niemisen mukaan on selvää, että nastarengas kuluttaa tietä. Nastarenkaiden kieltäminen tai sakottaminen ei olisi hänen mukaansa kuitenkaan järkevä tapa edistää kitkarenkaan valintaa niiden osalta, joille se on parempi ja tarkoituksenmukainen rengas.

- Jos kitkarengas olisi meillä yhtä hyvä kaikissa olosuhteissa kuin nastarengas, niin ilman muuta me siirtyisimme kaikki käyttämään kitkarenkaita, sanoo Nieminen.