Ajopiirturien käytössä tuhansia rikkomuksia vuodessa

Yleisin rikkomus on se, että kuljettaja ei ole noudattanut lakisääteisiä ajo- ja lepoaikoja. Kuljetusyrittäjien mukaan asiakkaiden vaatimukset vaikeuttavat usein määräysten noudattamista.

liikenne
Digitaalinen ajopiirturi kuorma-auton ohjaamossa.
Kuorma-autojen digitaalisen ajopiirturin tehtävänä on pitää huolta kuljettajan riittävistä lepotauoista.Yle

Poliisin tietoon tulee vuosittain tuhansia ajopiirturin käyttöön liittyviä rikkomuksia.

Ajopiirturin avulla seurataan muun muassa raskaan liikenteen ajo- ja lepoaikoja. Vuodesta 2008 lähtien rikkomuksia on tullut poliisin tietoon valtakunnallisesti noin 4 000 - 5 000 vuosittain. Kymenlaaksossa rikkomuksia on ollut viiden viime vuoden aikana eniten vuonna 2011, jolloin niitä tuli poliisin tietoon kaikkiaan 386.

Selvästi yleisin rikkomus on se, että kuljettaja ei ole noudattanut lakisääteisiä ajo- ja lepoaikoja. Jonkin verran on jouduttu puuttumaan myös siihen, että kuljettaja ei ole pyynnöstä huolimatta esittänyt valvontatietoja tai ajopiirturia ei ole käytetty lainkaan.

Ajoaika voi olla vuorokaudessa yhdeksän tuntia. Neljän ja puolen tunnin ajon jälkeen kuljettajan on pidettävä vähintään 45 minuutin mittainen tauko. Säännösten rikkomisesta määrätään useimmiten sakkoja, käräjille tapaukset menevät harvoin.

Rahtarit ry:n Kymenlaakson osaston puheenjohtajan Pekka Veikkasen mielestä kuljettajat osaavat noudattaa ajo- ja lepoaikoja melko hyvin.

Kaakkois-Suomen kuljetusyrittäjät ry:n toimitusjohtaja Eeva-Maija Koponen puolestaan sanoo, että alalla ollaan määräyksistä hyvin tietoisia, ja niitä pyritään noudattamaan. Ongelmaksi muodostuu usein se, että asiakkaiden vaatimusten vuoksi ajo- ja lepoaikoja on vaikea noudattaa pilkuntarkasti.