1. yle.fi
  2. Uutiset
  3. Kotimaan uutiset

Rekka kellahtaa helposti Pääjärventiellä

Kuusamo-Pääjärvi –tien kunnostustyöt ovat alkaneet. Osa tien käyttäjistä epäilee urakoitsijan kykyjä tehdä työ loppuun aikataulussa.

Kuva: Ensio Karjalainen / Yle

Tienparannustyöt Kuusamon kansainvälisen rajanylityspaikan ja Venäjän Pääjärven välillä ovat edenneet viime kesän aikana verkkaisesti. Tietyömaalla vierailleet Pohjois-Pohjanmaan liiton ja Venäjän tiehallinnon edustajat uskovat, että ensi kesänä venäläinen urakoitsija tarvitsee apua tietöihin Suomesta.

50 kilometriä pitkän tieurakan pitäisi valmistua rahoittajien ehtojen mukaan vuoden kuluttua marraskuussa. Seitsemän miljoonan urakasta puolet maksaa EU ja puolet Venäjän tiehallinto.

- Tämänhetkiset työt vastaavat urakkasopimusta. Uskon, että urakoitsija pysyy aikataulussa, sanoo Karjalan tasavallan tiehallinnon ENPI-koordinaattori Nikolai Lanin.

Lanin uskoo urakan pysyvän aikataulussaan, vaikka epäilijöitä sekä Suomen että Venäjän puolella riittää. Epäilyjä herättää muun muassa se, että tietyötä tekee petroskoilainen urakoitsija, jolla ei juurikaan ole kokemusta tieurakoinnista.

- Käytämme voimavaroja tiehallinnossamme työn valvomiseen niin, että työt valmistuvat aikataulussaan, Lanin lupaa.

Huono tien kunto hidastaa töitä

Jo nyt urakan venäläinen valvoja on kehottanut urakoitsijaa tasaamaan tietä heti niin, että se jouduttaisi tieurakkaa kun työmaa-autot voisivat liikkua tasaisemmalla pohjalla nykyistä nopeammin paikasta toiseen.

- Kovin on aluillaan ainakin tämä tien länsipään työ, toteaa suunnitteluasiantuntija Raimo Kaikkonen Pohjois-Savon Ely-keskuksesta.

Kaikkonen uskoo Laninin tavoin, että tietyö viedään verkkaisesta alusta huolimatta päätökseen ensi marraskuuhun mennessä. Mutta siihen tarvittaneen suomalaisten apua.

- Venäläinen tieurakoitsija on esittänyt kiinnostuksensa saada apua Suomesta muun muassa murskeen levittämiseen, Kaikkonen toteaa.

Matkailijat vieroksuvat huonoa tietä

Huomattava osa Kuusamossa käyvistä noin miljoonasta vuosittaisesta matkailijasta olisi valmis piipahtamaan myös Vienan Karjalassa tai Paanajärven kansallispuistossa, mutta kärrypolkua pitkin ei ole mukava matkustaa. Matkanteko Kuusamon kansainväliseltä rajanylityspaikalta kohti Pääjärveä etenee tämän syksyn kelissä autolla 30-40 kilometriä tunnissa.

Seitsemän miljoonaa euroa maksavaa tietyötä hallinnoidaan sekä Suomesta että Venäjältä EU:n Karelia ENPI –ohjelman voimin.

Kuusamo-Pääjärvi –tiehanke saa EU-rahoitusta vain, jos urakka valmistuu ensi vuoden marraskuun alkuun mennessä.

Lokakuun lopussa tehdyn Pohjois-Pohjanmaan liiton selvityksen mukaan kesän aikana tietyömaalla oli tiepohjaa käsitelty noin kymmenen kilometrin matkalla. Ojitusta oli tehty noin 14 kilometrillä ja puustoa raivattu koko 50 kilometrin osuudella.

Rumpuputkea oli asennettu tiehen 12 kohtaan, kun tavoitteena on rakentaa 36 uutta rumpukohtaa.