Onnibus on Jyväskylän paikallisliikenteen voittaja

Sopimuksen mukaan Onnibus oy:n pitää ensisijaisesti palkata hävinneen yrityksen irtisanomia työntekijöitä.

Kotimaa
Linja-auto pysäkillä Jyväskylän keskustassa.
Isto Janhunen / Yle

Onnibus voitti Jyväskylän paikallisliikenteen kilpailussa 74 bussin liikennöinnin eli lähes koko kaupunkiseudun joukkoliikenteen hoidon. Jyväskylän Liikenne oy:n liki monopoliasema seudun paikallisliikenteen ajajana loppunee heinäkuussa vuonna 2014. Vain kolmen linja-auton kohde meni Jyväskylän Liikenne oy:lle.

Jyväskylän, Muuramen ja Laukaan alueiden paikallisliikenteen kilpailuttamisen taustalla on muuttunut joukkoliikennelaki.

Onnibus oy:n sopimus optioineen on yli sadan miljoonan euron arvoinen, ja Onnibus:in hyväksytty tarjous oli jopa viisi prosenttia Jyväskylän Liikenteen tarjousta edullisempi

– Aika kova yllätys. Kyllä me sen mahdollisuuden tietysti tiedostimme, että näin voi pahimmillaan käydä, mutta sitten kun se konkretisoitui niin yllätys se oli, toimitusjohtaja Jaakko Raunio Jyväskylän liikenne oy:sta sanoo.

"Joukkoliikenteessä alkaa uusi aika"

Raunion mukaan myös Jyväskylän liikenteen tekemä tarjous oli jo alarajoilla. Hän epäilee, ettei alemmalla tarjouksella liikennettä olisi voinut hoitaa vastuullisesti ja kestävästi.

– Näkisin että Jyväskylän joukkoliikenteessä on nyt alkamassa uusi aika. Kaupungilla on erittäin eteenpäin vievä ja positiivinen kehittämismeininki. Kilpailu on uusi asia niillä nurkilla, ja me olimme ainoa tässä kisassa, jolla on siitä kokemusta. Mutta korostan sitä, että todellakaan ei mennä nyt alle kannattavan tason, toimitusjohtaja Pekka Möttö Onnibus oy:sta.

Onnibussille paikallisliikennöinnin aloitus varakalustoineen tarkoittaa 86 bussin hankintaa ja 130 työntekijän rekrytointia. Onnibus oy:n voittamissa kohteissa sopimusten peruskaudet päättyvät vuosina 2018-2021, joita seuraa mahdollisuus 2-3 vuoden optiokausiin. Onnibus aloittaa liikennöinnin 1.heinäkuuta vuonna 2014.

Lippujen hinnat säilyvät ennallaan

Tarjouskilpailun sääntöjen mukaan voittaneen yrityksen on täytettävä ensisijaisesti avoimia paikkojaan Jyväskylän liikenne oy:n entisillä työntekijöillä. Siirtyvillä kuljettajilla ei tapahdu muutosta esimerkiksi lomaoikeuksissa tai kokemuslisissä.

Joukkoliikenteen kehittämisestä vastaa tästä eteenpäin kaupungin joukkoliikennelautakunta, eli uuden lain myötä kunta saa uuden homman hoidettavakseen.

Myös lippujen hinnat pysyvät näillä näkymin ennallaan. Lopullisesti Jyväskylän seudun liikennöitsijöistä päättää joukkoliikennelautakunta ensi torstaina.

Päivitetty toimitusjohtajien kommenteilla 17.02